Socialchefernes formand., Jakob Lundberg peger på tre udfordringer, som vi er tvunget til at se på.

Socialchefernes formand: ”Kan vi se fordomsfrit på, om alle regler for frit valg altid er bedst?”

Socialchefforeningens formand, Jakob Lundberg slap noget af en prøveballon løs lige før Ældretopmødet. I et indlæg på foreningens hjemmeside prikker han hul på en samtale om fremtidens ældrepleje og dermed også borgerens frie valg, men vil han virkelig afskaffe det? OPS-Indsigt har talt med ham.
Ideen med Buurtzorg-modellen er bl.a., at man ved at organisere smartere kan leverer bedre, lyder det fra den tidligere direktør i Lokalplejen Danmark, Bjørn Kassøe Andersen.

Buurtzorg-modellen gav bedre resultater, men prisgrundlaget var ulige

Buurtzog-projektet i Ikast-Brande havde gode takter. Selvorganiseringen hos den private aktør gav bedre kontinuitet, en bedre tværfaglig indsats, en bedre borgeroplevet kvalitet, samt reduceret sygefravær sammenlignet med kommunes leverandør. Det fremgår af en VIVE-rapport, men prisgrundlaget var ulige.
Fra venstre, forbundsnæstformand i FOA, Thomas Enghausen, Administrerende direktør i KA Pleje, Karsten Høgild og sektorformand i FOA, Torben Hollmann

FOA og KA Pleje er enige om, at plejekonkurs i Ikast-Brande er ekstra trist

”Det er en klar fejl, hvis en kommune holder fast i sin økonomiske systemer og forsøger at presse innovative måder at drive hjemmeplejen på ind i eksisterende skabeloner," lyder det fra FOA. Hos KA Pleje ringer alarmklokkerne, når man ser på timepriserne i Ikast-Brande Kommune.
Et stort byggeri med blandt andet plejeboliger skal bygges efter 'Herlev-modellen', som er et alternativ til friplejemodellen. (Animation)

Alternativ OPP-model til friplejehjem – Et velfærdspolitisk kinderæg

Kommunalpolitikerne i røde kommuner kan føle sig presset til at få bygget et friplejehjem, men nu findes der snart et alternativ. I Herlev Kommune har man indgået et OPP-samarbejde, hvor PensionDanmark investerer, bygger og ejer boligerne, og kommunen beholder plejedriften og anvisningsretten.
Direktøren for Lokalplejen ApS peger på, at ”minuttænkningen” har været medvirkende årsag til, at man nu trækker stikket. Borgmesteren i Ikast-Brande køber ikke den forklaring.

Kontroversiel udlicitering af sygepleje ramt af konkurs

'Hvo intet vover, intet vinder,' siger borgmester Ib Lauritsen i Ikast-Brande Kommune i en kommentar til, at et omdiskuteret projekt med Buurtzorg-modellen må lukkes ned, fordi leverandøren er gået konkurs.
Visitation og anvisning er to begreber der for mange lyder ens, men det er de langt fra og derfor væsentlige, at have styr på, når vi taler om friplejehjem.

Forstå på fem minutter sammenhængen mellem visitation og anvisning til plejehjem

Visitation og anvisning til friplejehjem italesættes ofte som en udfordring, når byråd skal træffe beslutning om, hvorvidt man skal have et friplejehjem, men hvad er lige op og ned og er det rigtigt, at friplejehjem kan visitere til sig selv?
”Vi tager de borgere som har søgt os og som er på vores venteliste,” siger direktør i Fonden Mariehjemmene, Malene Størup

Friplejehjem: ”Vi tager imod de borgere kommunen visiterer til plejehjem”

Friplejehjemmenes ret til selv at anvise borgere har understøttet en fortælling om, at friplejeleverandørerne kun vil lukke de lette plejeborgere ind og overlade `de tunge´ til kommunerne selv. "Det er der slet ikke risiko for, hvis man skruer det rigtigt sammen," lyder det fra branchen. – læs hvorfor.
Det stigende antal ældre får kommunerne til at bygge nye plejecentre. Det presser anlægsrammen, som ikke er steget i takt med at behovet for nye plejecentre er steget.

Ældreboom presser anlægsrammen

Den store stigning i antallet af ældre over hele landet presser anlægsrammen, fordi kommunerne skal udvide antallet af plejepladser til det stigende antal ældre.
Hele byrådet i Kerteminde står bag anlægsaftale, som baner vejen for friplejehjem. Forklaringen, på at de røde partier er med, er, at kommunen reelt ikke havde noget valg på grund af den stramme anlægsramme.

Presset anlægsramme tvinger røde partier til at støtte friplejehjem

Anlægsrammen er historisk hårdt presset, og det tvinger kommunalpolitikere i mange byråd til at tænke på friplejehjem - uanset om de er ideologiske tilhængere af private velfærdsleverandører eller ej.
Erfarende investorer og plejeserviceleverandører peger over for OPS-Indsigt på fem ting, som kommunerne skal forbedre, hvis de vil have udbygget plejehjemskapaciteten.

Fem råd til kommunerne der kan lette byggeriet af friplejehjem

Med et behov for 26.000 nye plejehjemspladser i 2030 og kommunale anlægsbudgetter, der allerede nu er sprængt, kan friplejehjem blive løsningen. Men hvad kan den enkelte kommune gøre for at tiltrække investorer og private plejevirksomheder for at få byggeri af friplejehjem op i gear?
Jakob Sølvhøj der afløser Pernille Skipper som Enhedslistens ældreordfører, vil gerne vinke farvel til det frie valg af leverandør i hjemmeplejen.

Enhedslisten vil have en kommunal ældrepleje, hvor private er overflødige

”Det minder om et menneskesyn, vi har set i det tidligere DDR og andre steder hvor menneskers ret til selvbestemmelse ikke spiller den store rolle,” siger Jakob Scharff, der er branchedirektør i Dansk Industri i en kommentar til Enhedslistens annoncerede opgør med borgerens frie valg.
Samme kvalitet til lavere pris er en af gevinsterne ved en udbudsaftale Ringsted Kommune har haft med en privat leverandør af hjemmepleje. (arkivfoto)

Privat plejeleverandør har sparet Ringsted Kommune millioner, men nu er det slut

Første oktober står 1100 borgere uden frit valg af hjemmehjælp, fordi ingen bød på opgaven og den nuværende private leverandør trak sig. Ringsted Kommune er ikke den eneste, der står i den situation. Læs hvordan kommunen takler det og først anbefaler politikerne et udbud i 2023.