Skip to main content

Det er lige omkring to år siden, at regionsrådet i Region Sjælland skulle godkende købet af 14 nye batteritog til lokalbanerne, men så blev det annulleret. Det er det ikke blevet denne gang.

Regionsrådet traf tirsdag aften beslutning om at gennemføre indkøbet af de 14 batteritog til en milliard kroner hos Stadler Bussnang AG.

Casen er interessant fordi den har været så længe undervejs og næsten lydløst foregår mens debatten om sammenlægningen af Region Sjælland og Region Hovedstaden raser i politiske kredse

Regionsrådsformand Trine Birk Andersen kigger ikke ned i forløbet, men ser fremad og har de grønne briller på

”Det er en markant milepæl i den grønne omstilling og en styrkelse af den regionale kollektive trafik, der binder vores region sammen på kryds og tværs, udtaler regionsrådsformand Trine Birk Andersen i en pressemeddelelse.

De nye batteritog udgør cirka halvdelen af alle togene på regionens lokalbaner og skal dække Østbanen og Tølløsebanen. Til sammen vil de potentielt nedsætte co2 udslippet med 51 procent.

Et forløb der røg af skinnerne

Det er Lokaltog som er regionens selskab, der skal indkøbe de nye tog og derfor stiller Region Sjælland garanti for Lokaltogs optagelse af en byggekredit til anskaffelsen på én milliard kroner.

Turen frem mod indkøbet har som sagt langtfra været på skinner. Undervejs har manglen på, toiletter, klapborde, Wifi  og en tur i klagenævnet for udbud trukket købet ud.

I november 2022 havde man ellers besluttet sig for Construcciones Y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) som leverandør af batteritog, efter at man havde erklæret tilbud fra Stadler Bussnang AG  og Siemens Mobility A/S, for ikke at være konditionsmæssige.

Men den 25. november og inden standstill-periodens udløb klagede Siemens Mobility A/S til Klagenævnet for Udbud. Det fremgår af et dokument OPS-Indsigt er i besiddelse af.

Klagen omfattede 9 påstande vedr. Lokaltogs udbud af de14 batteritog. Da klagen blev indgivet inden standstill periodens udløb, får den automatisk opsættende virkning indtil Klagenævnet for Udbud har truffet afgørelse om, hvorvidt klagen skal tillægges fortsat opsættende virkning under klagesagens behandling.

Ultimo november 2022 blev det vurderet med basis i ekstern rådgivning, at Siemens Mobility A/S med overvejende sandsynlighed ville få medhold og det ville føre til, at Lokaltog tabte klagesagen.

I den endelige vurdering fremgår det at, at Siemens Mobility A/S vil få helt eller delvist medhold i 6 ud af 9 påstande. Herefter annullerede Lokaltog udbuddet.

Efterfølgende har det så taget næsten to år for Lokaltog i samarbejde med Movia, at få et nyt udbud på benene, hvor Stadler, der blev kasseret i første omgang, nu står som vinder.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind