Del artiklen:
.Digital post fra det offentlige er i udbud, og det kan ende med, at borgere fremover skal have to adskilte digitale postkasser. Molboagtigt, mener Ældre Sagen. Det skriver Ritzau, lørdag den 9. marts 2019. Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Udbuddet af digital post bør give anledning til refleksion omkring fremtidens udbud af central infrastruktur. Hvordan forebygger vi situationer, hvor vi ganskevist får den bedste pris og kvalitet på produktet, men desværre også nogle uforholdsmæssige transaktionsomkostninger på samfundsplan?

Danmarks digitale infrastruktur er essentiel for alle sektorer, hvad enten man befinder sig i den offentlige, den private, eller civilsamfundssektoren. Den binder os sammen på alle mulige måder og den skal naturligvis løbende fremtidssikres, udvides og udvikles.

Et af spørgsmålene er i denne sammenhæng, hvordan gennemføres fremtidssikringen?

Vi har haft den nuværende løsning siden 2009 og siden 2014 har det været lovpligtigt at modtage offentlig post digitalt og vi har nu, som det fremgår af digitaliseringsstyrelsens hjemmeside behov for en fremtidssikring, hvor vi træder ind i næste generation af digital post fra det offentlige.

Denne opgave blev bragt i udbud af digitaliseringsstyrelsen i 2018 med den begrundelse, at konkurrenceudsættelsen sikrer, at det offentlige indkøber den bedste løsning på markedet til den rigtige pris.

Den nuværende løsning, der drives af virksomheden E-Boks, havde på ingen måde en let og ukritiseret start og implementering, det viser adskillige mediedebatter tilbage i 2013 >.

Det er bl.a. i det lys, at man kan stille spørgsmål ved det samfundsmæssige fornuftige i at udbyde offentlige infrastrukturopgaver af central karakter. Kunne der være noget fornuftigt i, at vi på centrale infrastrukturområder overvejer at anvender eksempelvis  in-house modeller, når vi udvikler og implementere central infrastruktur?

I tilfældet digital post, havde det betydet at selve “postkassen” i dag var på offentlige eller halvoffentlige hænder. Ikke at det løser noget nu, mere som en refleksion over at løsningerne ikke altid findes i den private sektor via traditionelle udbudsmodeller, hvor der er et clear cut mellem parterne.

Et garnnøgle af mislykkede forsøg på at gennemføre udbuddet

Allerede ved prækvalificeringen i januar 2018 rejste e-Boks-direktør Ulrik Falkner Thagesen denne udfordring, da han blev interviewet til computer world. Her sagde han

”Vi byder helt sikkert konkurrencen velkommen, for det må aldrig blive en sovepude at være valgt som leverandør til det offentlige. Og vi synes, det er godt, at det offentlige er ambitiøse på det digitale Danmarks vegne. Men objektivt set vil det være virkelig ærgerligt, hvis danskerne skal starte helt forfra med en ny løsning. Det vil koste langt mere at omskole hele Danmark, end det vil koste at drive Digital Post.”

På en eller anden vis var der noget profetisk over den udtalelse. Historien har nemlig vist, at dette udbud har haft mere end blot et par enkelte bump på vejen. Da udbuddet så endelig var gennemført og Digitaliseringsstyrelsen havde meddelt de to tilbudsgivere, at Netcompany havde vundet, valgte man at annullere udbuddet. Siden har det været et garnnøgle af mislykkede forsøg på at få gennemført udbuddet.

Med det nuværende udbudsdesign er der risiko for, at vi skal navigere mellem to digitale postkasser, da man endnu ikke har tænkt i smarte visningsklienter

Tilbage står spørgsmålet om hvorvidt udbuddes genstand fra starten var skåret på den rigtige facon?

Det havde måske været smartere at designe et udbud af et samlet system, der sikrede, at visningsklienterne kunne navigere mellem flere postkasser uden at borgerne blev besværet. Desværre er regler og krav til visningsklienter, som OPS-Indsigt forstår det, ikke inkluderet i udbuddet. Detaljerne omkring, hvem der kan blive godkendt til at lave dem, er derfor heller ikke på plads endnu.

Situationen er derfor, at man sandsynligvis skal ud og lave tilpasninger bagefter, hvilket er lidt bagvendt.

Med det nuværende udbud er risiko for at danskerne skal orientere sig i to e-postkasser, hvis Netcompany vinder opgaven fra E-Boks. I det tilfælde sidder E-Boks tilbage med en digital postkasse, der bl.a. håndtere post til borgerne fra en række private virksomheder.

Den nye regering har helt naturligt været bekymrede for en situation, hvor bl.a. ældre borgere i fremtiden skal navigere mellem to postkasser og derfor spurgt statens juridiske rådgiver Kammeradvokaten.

Kammeradvokaten har punkteret ideen om at ændre udbuddet af digital post, så vi er nu i den situation at udbuddet må gå sin gang.

Læs i øvrigt artiklen: Kammeradvokaten har punkteret regeringens planer om at ændre udbuddet af digital post