Kommunale indkøb af ca. 500 el-biler, fordelt på en række kommuner, har gjort bilmærket BYD til en af de største leverandører på det kommunale bilmarked.
Syddjurs og Holstebro Kommuner tegner sig for næsten 200 biler, kommuner som Rudersdal, Hillerød, Egedal, Høje Taastrup og Fredensborg følger også godt med.
For et år siden kunne vi her på OPS-Indsigt beskrive, hvordan el-bilindkøb på blot to år var vokset med 130 pct.
Driveren for de her indkøb var bl.a. aftalen fra 2020 om grøn omstilling af vejtransporten, hvor det med ændringen af registreringsafgiften blev mere attraktivt at købe grønne biler, men med elbilerne kom der også en helt anden form for teknologi, der gør ejeren til et udstillingsvindue af alle mulige data for producenten – for dem er man tvunget til at afgive i mængder, hvis du vil have bilen til at fungere.
“Moderne biler er mobiltelefoner med hjul på. Bilen er en kæmpe sladrehank, fordi al data om dig bliver delt, og vi aner ikke, hvor det ender henne, og hvad det bliver brugt til, siger Allan Frank. der er it-sikkerhedsspecialist hos Datatilsynet til TV2.
Han henviser til, at et stigende antal biler går ind under det FDM beskriver som ”connected car”. Det vil sige, at der er tale om en “forbundet bil”.
Kort fortalt betyder det, at der i bilen er en computer, som via internettet sender informationer fra bilen til enheder og tjenester uden for bilen, herunder løbende informationer om f.eks. din kørsel, bilens tilstand, billeder m.v.
Forbud mod el-biler nær offentlige bygninger
Den danske statsminister, Mette Frederiksen, advarede i oktober 2024 i Financial Times om faren ved, at Europa bliver afhængig af kinesisk teknologi.
“Vi var for afhængige af russisk gas og olie, og nu gentager vi det samme med Kina på mange teknologier, hvilket er en stor fejltagelse,” sagde Mette Frederiksen.
På myndighedssiden har man også hos Datatilsynet øget opmærksomheden på elbiler, som modsat andre bilformater er koblet op på internettet, hvor der let kan opstå nogle af de samme udfordringer, man har med databeskyttelse i forhold til mobiltelefoner.
Det interessante i denne sammenhæng er, at Kina som er hjemland for et bilmærke som BYD har man forbudt elbiler fra Tesla at holde tæt på offentlige bygninger – af frygt for, at bilerne kan indsamle geografiske data og opsnappe information via bl.a. de indbyggede.
Den type lovgivning har man ikke i Danmark og her er BYD godkendt som leverandør hos Staten og Kommunernes Indkøbsservice (SKI).
Efterlyser handling
Det ærgrer ifølge Kosmopol borgmester i Høje-Taastrup Kommune, Michael Ziegler, at BYD er på SKI`s liste.
“Jeg havde da helst set, at vi ikke fik kinesiske elbiler i kommunen. Men vi skal jo følge udbudsreglerne,” siger han til mediet.
Her ligger han på linje med borgmesteren i en af de andre kommuner, som også har indkøbt BYD til deres bilflåde.
“Her må vi være ærlige og sige, at lovgivningen forhindrer os i at agere, som vi gerne ville. Vi er forundrede over, at det forholder sig sådan og efterlyser handling fra Regeringen og Folketinget, således at de kommunale udbud ikke binder os til leverandører af kinesiske elbiler, siger Ann Sofie Orth.