Skip to main content

Antallet af elbiler i Danmark stiger, og det samme gør antallet af offentligt tilgængelige ladepladser. Den udvikling fortsætter nu Ifølge Transportministeriet ind i 2024

”Antallet af grønne biler på vejene stiger, og omkring halvdelen af alle nyregistrerede biler er i dag elbiler. Det stiller krav til vores ladeinfrastruktur, og det er derfor en glædelig nyhed for elbilejerne, hver gang Vejdirektoratet eller andre aktører på markedet sætter en ny ladestander op,” siger Transportminister Thomas Danielsen i en pressemeddelelse.

Men hos den hollandske lynladeraktør Fastned, der for nylig har opstillet sin første ladestation langs de danske statsveje, kommer man med en opfordring om at tænke langt større, når der laves udbud.

Caro de Brouwer, der er chef for forretningsudvikling hos Fastned, peger på, at der er en risiko for at man servicerer gårsdagens behov ved at lave udbud til ladestationer med kun få biler. Fx fire.

”Vi har brug for, at myndighederne lader os bygge ladestationer til 12, 16 eller 20 elbiler, for det er det, der kommer til at være brug for. Det er en kontinuerlig diskussion med myndighederne i alle lande. Vi er villige til at lave tingene store. Lad os venligst gøre det,” siger hun Mobility Watch

Hun mener med andre ord, at der er risiko for en underdimensionering.

Flere ladeoperatører på samme plads

Men afdelingsleder Andreas Egense i Vejdirektoratet er ikke helt enig i, at man på sigt kan ende med at være underdimensioneret, således som Fastned peger på.

”Det må tiden jo så vise, men det er ikke umiddelbart vores vurdering, at der vil være en underdimensionering af ladeinfrastrukturen,” siger han.

Andreas Egense fortæller desuden på, at der fremover ved udbud af mere end 16 ladepladser i en ladepark skal være to operatører om opgaven, dermed peger han ind i den kritik, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fremhævet i en analyse, hvor man bl.a. skrev:

”Når Vejdirektoratet på statens vegne udbyder opstilling af ladestandere på rastepladser langs motorvejene tildeles retten til at opstille ladestandere på en given rasteplads til en enkelt ladeoperatør. Dette kan være uhensigtsmæssigt, da det medfører monopol på at sælge opladning,……. Det indebærer en risiko for, at den vindende ladeoperatør efterfølgende får mulighed for at sætte en høj pris…….Det vil kunne bidrage til at øge konkurrencen mellem forskellige ladeoperatørers netværk, at der er to eller flere operatører, som får mulighed for at opsætte ladestandere på hver enkelt rasteplads.”

Med Infrastrukturplan 2035 er der afsat 500 millioner kroner til udrulning af ladeinfrastrukturen. De første lynladepladser er allerede åbnet, og der kommer løbende flere til.

Kilde: Vejdirektoratet

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind