Skip to main content

For to år siden blev det slået stort op, da forsvaret leasede to elfly, men når leasingaftalen udløber til september, er det foreløbigt slut med elfly i Forsvar. Det fremgår af en artikel i Ingeniøren.dk.

Tidligere Forsvarsminister Trine Bramsen (S) udtalte i forbindelse med anskaffelsen:

”Erfaringerne vil være væsentlige for fremtidens materielanskaffelser på forsvarsområdet,” sagde hun i en pressemeddelelse.

Her understregede man, at formålet med de 100 procent emissionsfrie elektriske fly var at afprøve potentialet med eldrevne fly og indhente erfaringer med blandt andet lademuligheder og batteriteknologi.

De to fly har ikke erstattet andre fly i Forsvaret, men været deres eget projekt. De er af typen Pipestrel Velis Electro, som er produceret af det slovenske firma Pipestrel og leaset igennem det franske firma Green Aerolease

Ingen illusion om at flyve elkampfly

Efter næsten to år gør Forsvaret så status.

Det viser sig nemlig, at rækkevidden er for kort og manøvrefriheden for lille ifølge Casper Børge Nielsen, Oberstløjtnant og chef for Forretningsområde Fly i Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse.

”Vi har indtil videre ingen andre konkrete planer med elfly. Vi skal have nye batteriteknologier på banen, før vi forventer at se en rækkevidde, der er markant større. Vi har ingen illusion om, at vi flyver elkampfly i den nærmeste fremtid, ligesom jeg personligt ikke tror, jeg kommer til at flyve til Mallorca i elfly i min levetid,” siger Casper Børge Nielsen.

Det som spænder ben for at Forsvaret kan gå videre med elfly som Velis Electro, er energitætheden i flyets batterier. Her vurderer man at, der er lang vej til samme effektivitet som jetbrændstof.

”De bedste batterier har en ydeevne på 500-600 watt-timer per kilogram. Til sammenligning er det tal omkring 12.000 for jetbrændstof, altså en faktor 20. Det er kernen i problemet,” siger Casper Børge Nielsen.

En af de store forskelle, som også kendes fra elbiler, er vægt.

Her peger Casper Børge Nielsen på, at selv med de bedste batterier, kan elfly som Velis Electro på nuværende tidspunkt kun bruges til flyvninger med en rækkevidde på lidt under 70 kilometer.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply