Et milliardstort anlægsprojekt med dansk deltagelse skal optimere jernbaneforbindelserne i Sydøstnorge, skriver Licitationen – Byggeriets Dagblad.
Den danske rådgivende ingeniørvirksomhed, Niras, har sammen med det norske rådgiverfirma Dr. Techn. Olav Olsen vundet opgaven for entreprenørkonsortiet MossIA ANS med at opgradere strækningen Sandbukta–Moss–Såstad.
Totalentreprisen inklusiv rådgiverydelser har en samlet værdi på 6,3 mia. norske kr. (knap 4,5 mia. kr.) og indeholder blandt andet 10,3 km nyt dobbeltspor, hvoraf fem km er i tunnel samt en ny station i Moss.
Strækningen, kaldet SMS 2A, skal forbedre kapaciteten for både passagerer og fragt og give bedre togrejser for folk, der bor på Østlandet.
– Det er vores største norske projekt på infrastruktur til dato, og vi skal populært sagt arbejde med alt, der er under åben himmel, det vil sige den nye station, veje, ledningsomlægning, støttevægge, mindre broer og afvanding. Men selv om vi er et fuldt integreret hold, bliver tunnelarbejdet varetaget af højt specialiserede folk tilknyttet entreprenørerne, der har deres egne tekniske afdelinger, siger Carsten Heine Lund, der er direktør for Infrastruktur hos Niras, til Licitationen – Byggeriets Dagblad.
Han fortæller, at Niras andel af projektet er på ”et trecifret millionbeløb, dog tættere på 100 end 900 mio.” og han understreger, at forarbejdet allerede har været i gang et stykke tid.
– Som rådgivere forsøger vi at arbejde så integreret med det øvrige team som muligt, ikke mindst med de spanske og schweiziske entreprenører.
Projektet, der har et samlet budget på cirka 10,3 mia. norske kroner (knap 7,3 mia. kr.), udføres af entreprenørvirksomhederne Implenia (Schweitz) og Acciona (Spanien), er en del af Bane NORs opgradering af intercity-forbindelserne i det sydøstlige Norge.