Skip to main content

Det hører til absolutte sjældenheder i dagtilbudssektoren, at leverandører tager en kommune i retten. Men netop det er nu sket på Frederiksberg, hvor paraplyorganisationen FOBU har indgivet stævning mod kommunen, fremgår det af en pressemeddelelse.

Det bemærkelsesværdige er samtidig, at FOBU ikke står alene i denne sag, for ifølge vores oplysninger har Børneringen også skrevet under på stævningen på vegne af en række institutioner.

Sagen handler om det administrationstilskud, som selvejende og private dagtilbud modtager – og om de 20 år, hvor tilskuddet ifølge aktørerne hverken har fulgt loven eller virkeligheden.

Et tilskud fastfrosset siden 2003

OPS-Indsigt har tidligere skrevet om, hvordan Frederiksberg Kommune siden 2003 har fastholdt et administrationstilskud på 1,8 procent, selvom dagtilbudsbekendtgørelsen foreskriver et niveau på 2,1 procent, når der ikke foreligger en aftale mellem parterne.

Det har Frederiksberg Kommune ellers hævdet overfor OPS-Indsigt, at man have, uden at vi dog har fået dokumentation for det

Og netop her ligger sagens kerne: Kommunen har nemlig selv oplyst til institutionerne, at der ikke eksisterer en sådan aftale.

Dermed burde tilskuddet – efter lovens ordlyd – have været højere i mere end to årtier. Gennem årene har både bestyrelser, paraplyorganisationer og enkelte institutioner forsøgt at få kommunen i dialog om regulering af tilskuddet, men uden resultat.

Forsøg at sænke tilskuddet brød sammen

Hen over årene har parterne stået over for hinanden og i 2024 eskalerede sagen igen, da Frederiksberg Kommune besluttede at gå den modsatte vej: Forvaltningen foreslog, at tilskuddet skulle sænkes fra 1,8 til 1,5 procent.
Projektet blev understøttet af to eksterne notater:

  • et juridisk notat fra Horten
  • et økonomisk notat fra PwC

Men kort før den politiske behandling opstod en dramatisk udvikling. PwC meddelte, at der var en formelfejl i beregningerne: Kommunens egne administrationsudgifter lå i virkeligheden højere end 1,8 procent.

Det betød, at kommunen ikke selv kunne levere administration billigere end de private og selvejende dagtilbud bliver afregnet for. Forslaget måtte derfor trækkes tilbage i sidste øjeblik.

Ingen ankemuligheder – kun domstolene tilbage

Paraplyorganisationerne har gentagne gange gjort opmærksom på, at lovgivningen er uklar, når det gælder beregningen af kommunernes egne administrative omkostninger.

Efter nedlæggelsen af Statsforvaltningen i 2019 har området desuden ingen ankeinstans, og Ankestyrelsen afviser sagerne som “privatretlige”.

Læs også: Aktør: Vi har behov for et ankenævn af hensyn til retssikkerheden

Det betyder, at leverandørerne – til forskel fra fx ældreområdet, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har en særlig enhed – intet sted kan få prøvet uenighederne, medmindre de går til domstolene.

Det er nu sket.

Stævningen: Principiel afklaring af et ulmende problem

I et brev, som direktør for FOBU, Claus Thykjær har skrevet til Frederiksberg Kommunes borgmester Michael Vindfeldt (S), lægger organisationen vægt på, at stævningen ikke er et aggressivt skridt, men et nødvendigt et.

“Vi ønsker at understrege, at dette skridt ikke er udtryk for et ønske om konfrontation, men for at få skabt klarhed og retfærdighed i rammevilkårene,” skriver han og fortsætter

“Vi har fortsat et oprigtigt ønske om et godt samarbejde med Frederiksberg Kommune og håber, at denne sag – også efter stævningens indgivelse – kan fastholde den gode dialog, som normalt er kendetegnende for institutionernes samarbejde med Frederiksberg Kommune.”

En sag med konsekvenser ud over Frederiksberg

Stævningen kan få vidtrækkende betydning, for i Hvidovre Kommune har man siden 2018 haft fastsat landets laveste administrationsprocent på 1,5 pct, hvilket er 0,6 pct under det som er fastsat i lovgivningen.

Og det har heller ikke været uden problemer i forhold til samarbejdet med de selvejende.

Læs også: Kommunalt direktionsforslag til budget 2023 – kommunalisering af alle selvejende dagtilbud

Det betyder, at hvis en domstol når frem til, at Frederiksberg Kommune skulle have udbetalt 2,1 procent i alle årene, vil det ikke bare ændre økonomien lokalt, men også i Hvidovre Kommune, samt de kommuner, der lige nu sidder og afventer sagens forløb.

Kommunens kommentar

OPS-Indsigt er aktuelt i dialog med Frederiksberg Kommune om en kommentar til stævningen og forventer at have det klar i næste uge.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind