Skip to main content

Arena Næstved der er en erhvervsdrivende fond har i årevis fået kommunalt tilskud, lån og garantier, som ifølge Ankestyrelsen er brugt til at understøtte både kultur, idræt – og en række rent kommercielle aktiviteter som firmajulefrokoster, fredagsbarer og konferencer.

Det har fået Ankestyrelsen til at sende byrådsmedlemmerne i Næstved Kommune en såkaldt tilsynsudtalelse. 

Udtalelsen er dog ikke kommet flyvende tilfældigt forbi. Den kommer efter flere års kritik fra blandt andre byrådsmedlemmerne Githa Nelander (DF) og Rune Kristensen (K), som i 2021 indgav klage til Ankestyrelsen.

“Jeg har fået ret i mine formodninger, og det er jeg glad for. Det handler om at sikre fair konkurrencevilkår for byens restauratører og andre private aktører. Man kan ikke give tilskud til én virksomhed, der driver forretning på markedsvilkår, når andre skal klare sig uden,” siger Githa Nelander til TV2 Øst.

Hos HORESTA kalder man det et wake-up call og ser afgørelsen som et signal til hele kommunedanmark.

“Det er en meget vigtig afgørelse, fordi den sætter en tyk streg under, at kommuner ikke må drive eller finansiere kommercielle aktiviteter, som konkurrerer direkte med private virksomheder. Når en arena kan tilbyde firmafester og restaurationsdrift med offentlig støtte i ryggen, så er det direkte unfair konkurrence,” siger adm. direktør Jeppe Møller-Herskind.

Risiko for tilbagebetaling

Men hvad kan det komme til at betyde?

Ifølge professor i forvaltningsret og dr. jur. Frederik Waage fra Syddansk Universitet er det potentielt muligt, at Arena Næstved kan komme til at betale de penge tilbage, som den har fået i ulovlig støtte fra Næstved Kommune.

“Vi ved endnu ikke hvad konsekvenserne bliver, fordi Ankestyrelsen foreløbig har bedt kommunen om at redegøre for, hvad man vil gøre ved kritikken, man nu har fået. Men konsekvenserne kan i sidste ende være et tilbagebetalingskrav. Det er dog ikke Ankestyrelsen, men Konkurrence- og Forbugerstyrelsen, der kan kræve det,” siger han til TV2 Øst.

Afhængig af kommunal støtte

Arena Næstved er, som sagt en erhvervsdrivende fond, hvor det kommercielle står så meget i spidsen, at man bl.a. er godkendt på en SKI-aftale for konferencer.

Dykker man ned i årsrapporten for 2024, for at se betydningen af de tilskud Næstved Kommune har givet, så bekræfter den, at Arena Næstved kun lige holder skindet på næsen. Kommunens tilskud på 8,7 mio. kr. svarer til knap 30 % af indtægterne.

Arenaen har desuden rentefrie kommunelån på 25,8 mio. kr. uden afdrag frem til 2030. Uden støtten ville arenaen have haft et underskud på over 8 mio. kr.

Samtidig er arenaens kommercielle indtægter steget markant fra 2023 til 2024. Events og store shows indbragte i 2024 over 10,8 mio. kr., hvilket viser, at den erhvervsmæssige side af forretningen fylder mere og mere.

Ikke enestående sag

Næstved-sagen står dog ikke alene i kommunedanmark med den typer af sager. I 2024 skrev OPS-Indsigt om, hvordan Ankestyrelsen vurderede, at Thisted Kommune havde drevet ulovlig virksomhed i form af Sydthy Kurbad.

Kommunen havde finansieret og drevet kurbadet i næsten 18 år, men her slog Ankestyrelsen også fast, at det lå uden for kommunalfuldmagtens rammer

I Thisted var kommunen uenig i, at det var “åbenlyst ulovligt”, fordi andre kommuner drev lignende svømme- og kurbadsaktiviteter. Alligevel måtte man acceptere vurderingen og finde en ny løsning.

En tendens?

Både Thisted- og Næstved-sagen styrker en fortælling om, at Ankestyrelsen sætter ind over for kommunal støtte, der flyder ind i kommercielt marked, men det sker under forudsætning af, at der er nogen som anmelder det. – Samtidig tager det flere år, at få sagen behandlet.

I sagen fra Næstved tog det fire år.

For kommunerne rejser det spørgsmålet: Hvor går grænsen mellem lovlig støtte til kultur og folkeoplysning – og ulovlig subsidiering af erhvervsvirksomhed?

HORESTA advarer om, at sagen kan få principiel betydning langt ud over Næstved:

“Derfor kan Ankestyrelsens afgørelse få stor principiel betydning og tvinge flere kommuner til at genbesøge deres driftsmodeller for haller, arenaer, kulturhuse og lignende,” siger Jeppe Møller-Herskind.

Næstved Kommune har nu to måneder til at redegøre for, hvordan den vil forholde sig til Ankestyrelsens tilsynsudtalelse.


Fakta: Arena Næstveds økonomi (2024)

  • Kommunalt driftstilskud: 8,7 mio. kr. (knap 30 % af indtægterne)
  • Kommunale lån: 25,8 mio. kr., rentefrie og afdragsfri frem til 2030
  • Resultat: +0,3 mio. kr. før afdrag / -0,6 mio. kr. efter afdrag
  • Samlede indtægter: ca. 30,1 mio. kr.
  • Eventindtægter: 10,8 mio. kr. (herunder store shows og firmaarrangementer)
  • Antal ansatte: ca. 17 årsværk
  • Samlet gæld: 74 mio. kr.

Kilde: Årsrapport 2024 og regnskabsbilag for Arena Næstved

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind