Skip to main content

En næsten tre år lang klagesag om afregningspriser for et friplejehjem drevet af Attendo i Frederikssund Kommune, er nu afgjort af Konkurrencerådet.

I Frederikssund Kommune tager man afgørelsen til efterretning, det fremgår af en pressemeddelelse, men der er ikke tale om ond vilje, slår Mie Andresen, der er direktør for Velfærd, Arbejdsmarked og Sundhed fast.

“Med den praksis vi har fulgt, har Frederikssund Kommune handlet i god tro. Vi har forsøgt at give rimelige og lige vilkår for både kommune og Attendo inden for lovgivningen, der efterlader en stor grad af fortolkning,” siger hun.

Læs også: Konkurrencerådet giver Frederikssund Kommune påbud i sag om friplejetakst

Hos friplejeleverandøren Attendo tager man Konkurrencerådets afgørelse afdæmpet:

“Vi tager Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelse til efterretning og ser den som en vigtig præcisering omkring anvendelsen af ​​regler for takstfastsættelse”, skriver Linda Bengtsson, der er Press Manager i Attendo, da OPS-Indsigt henvender sig.

Hun forklarer videre, at Attendo lige nu er ved at gennemgå detaljerne i afgørelsen og herefter vil vurdere dens konsekvenser fremover. 

“Vores holdning er fortsat at understøtte fair og gennemsigtige forhold for både private og kommunale aktører i plejesektoren,” skriver hun til OPS-Indsigt.

Kalder lovgivning uklar

I Frederikssund Kommune peger man på, at lovgivningen er uklar og at det skulle være medvirkende årsag til at man bl.a. har beregnet taksterne forkert.

“Frederikssund Kommunes praksis har haft til hensigt at balancere lovgivningens krav om dels at basere afregningspriserne på kommunens gennemsnitlige langsigtede omkostninger ved at drive et tilsvarende tilbud, samt dels at behandle den private og kommunale leverandør ens,” siger Mie Andresen.

Direktøren hæfter sig endvidere ved, at der har været landspolitisk opmærksomhed om at skabe en mere tydelig lovgivning på området.

Kommunal leverandør fik millioner i tillægsbevilling

Bemærk at direktøren siger: “Gennemsnitligte langsigtede omkostninger ved at drive et tilsvarende tilbud.”

Sætningen er ikke uvæsentlig, for i Frederikssund Kommune har man fem omsorgscentre med i alt 278 plejeboliger og her har man udvalgt det største center med 90 pladser (Pedershave)  som et tilsvarende sammenligneligt tilbud (Attendo har 72 pladser)

Det skal samtidig ses i perspektiv af, at man ikke som landets øvrige kommuner har lavet beregningerne på basis af samtlige gennemsnitlige langsigtede udgifter til hele plejehjemssektoren i kommunen.

Begrebet “Cherry picking” anvendes ikke i Konkurrencerådets afgørelse, men det ligger lige for.

OPS-Indsigt bringer efter nytår en nærmere analyse af Konkurrencerådets afgørelse, da den som sagt er omfattende, men bemærker her til sidst, at Pedershave i det år, der er udgangspunkt for stridighederne får en tillægsbevilling på 5,3 mio. kr.

Styrelsen udleder videre heraf, at minimum 5,3 mio. kr. ud af de samlede højere direkte omkostninger havde betydning for afregningsprisen det pågældende år, uden dog at fastsætte, hvad det er Frederikssund Kommune skal betale tilbage, ligger det i kortene, at der kan blive tale om et betragteligt beløb. 

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind