Persontransport skal være så miljørigtig som muligt. Sådan lyder en af målsætningerne i folkekirkens eget arbejde med at bidrage til den grønne omstilling i Danmark. Men ambitionerne om miljøvenlig transport kan støde sammen med andre hensyn såsom transporttid.Det fremgår af en artikel i Kristeligt Dagblad.En aktindsigt viser, at Aarhus Stift siden 2017 har købt ni klippekort til at flyve mellem Københavns Havn og Aarhus Havn med vandfly – en af de hurtigste, men også dyreste og mest klimabelastende transportmuligheder.Et klippekort til Nordic Seaplanes koster 39.540 kroner, giver omkring 20 flyvninger, og på firmaets hjemmeside bliver servicen anbefalet af en række danske advokat- og investeringsfirmaer, hvis medarbejdere har benyttet transportformen.Bruges af ledelsenIfølge stiftet er det hovedsageligt biskoppen og kontorchefen – og enkelte gange akademiske medarbejdere – der benytter klippekortet til at tage vandflyveren til møder i København, for eksempel i Kirkeministeriet.”Det er naturligvis en afvejning hver gang, men generelt betragtet frigør vandflyveren transporttid til arbejdstid,” forklarer stiftskontorchef i Aarhus Stift Jette Madsen i en mail til Kristeligt Dagblad.Stiftet forklarer, at man i høj grad gør brug af digitale møder frem for fysiske møder, når det er muligt.Spørgsmål: Hvorfor vælger I at købe klippekort, der binder jer til en klimatung transportform?”Det er en økonomisk afvejning mellem pris pr. rejse og brug heraf. Klippekortet giver desuden nogle fordele i forhold til blandt andet frister for at annullere en billet eller ombooke,” lyder svaret.Bør regne på sit CO2- forbrug ved indkøb“Ingen er rene, men vi skal alle lære at prioritere klima højere. Det gælder også, når kirkens medarbejdere skal transporteres fra A til B, siger Keld Balmer Hansen, der er formand for Grøn Kirke, som er en arbejdsgruppe under Danske Kirkers Råd, der arbejder for at få kirken til at tage medansvar for de klima- og miljøudfordringer, som verden står over for.”Jeg er lige kommet hjem fra Provsteforeningens årsmøde, hvor langt de fleste af landets provster var samlet, og her blev det besluttet, at det næste årsmøde skal foregå på Færøerne. Her var der miljøovervejelser inde over og en helt klar opfordring til, at man tager båden, som tager halvandet døgn hver vej, og det siger noget om prioriteringen i det her,” siger han og fortsætter:”Det drejer sig også om, at man rundt omkring i folkekirken skal regne på sit CO2-forbrug. Vi skal tænke over de her ting, og vi skal have det med i vores prioriteringer.”
Aarhus Stift køber klippekort til klimatung vandflyver
Det handler om effektiv arbejdstid for bl.a. biskoppen af Aarhus Stift, når man har indkøbt et klippekort til en vandflyver. Formanden for Grøn Kirke mener, at det bør registreres, hvor meget C02 kirken udleder ved transport.

Århus Stift har siden 2017 indkøbt transport til den kirkelige ledelse og administration for omkring 350.000 kr. hos Nordic Seaplanes, der har rute mellem København og Aarhus havn., Foto: Arkivfoto - Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix