Det sker ikke hver dag i it-branchen, at udskiftningen et gigantisk dyrt og forældet it-system, når i mål et halvt år før tiden, men det skete ved årsskiftet.Her lukkede kommunerne definitivt ned for en dinosaur af et it-system, som engang blev solgt til kommunerne uden for enhver konkurrence af kommunernes eget selvskabte monopol (KMD).
Der er tale om et enormt anlagt projekt, hvis eneste formål har været at give de danske kommuner et helt nyt sags- og partssystem, der kunne løse afgørende og vigtige opgaver og gøre det lettere at skifte leverandører ud, samt udbygge systemet med nye ekstra funktioner.
Der er naturligvis tale om det navnkundige KMD-Sag, hvis monopol endelig blev brudt her den første januar, da man lukkede systemet ned i de tolv sidste kommuner, efter at det have været kommunernes sags- og partssystem i over 20 år.
Mere end 720.000 opslag på personoverblikket om måneden blev der foretaget af kommunernes sagsbehandler, medens KMD-Sag var i drift. I alt indeholdt systemet over 130 millioner sager, hvilket illustrerer den komplekse opgave, det har været ikke kun at finde en ny leverandør, men også få det nye system SAPA implementeret i 98 kommuner.Det nye system er 25 pct billigere
Det nye sags- og partssystem SAPA er udviklet af Netcompany, som har vundet en kontrakt på op til ti år. Selve systemet ejes i princippet af kommunerne og forvaltes af KOMBIT, der er kommunernes it-fællesskab.
”Vi blev sat i verden for at bryde KMD`s gamle monopol, da kommunerne frasolgte selskabet i 2009 og her lovede vi en besparelse ift monopolbruddet på 25 % og det har vi holdt,” siger Morten Balstrup til OPS-Indsigt.Morten Balstrup er produktansvarlig på SAPA hos KOMBIT og ganske stolt over, at man er kommet i mål med, at den sidste kommune har lukket og slukket for KMD-sag, et halvt år før det var målsat.
Vil arbejde på en flerleverandørmodel
Men et er jo, at det ser ud til, at man har brudt monopolet, men spørgsmålet er om man ikke bare har skiftet den ene store leverandør ud med en anden i form af Netcompany?
”Nej, det har man ikke, fordi alle systemer under monopolbruddet har været konkurrenceudsat, og i vores nye udbudsstrategi har vi netop fokus på at få en større mangfoldighed blandt de leverandører, der viser interesse for KOMBITs udbud,” siger Morten Balstrup og fortsætter
”Oprindelig havde vi nogle udbud med nogle forholdsvis store og komplekse kontrakter, som helt naturligt tiltrak de store spillere på markedet, men når vi skal genudbyde, vil vi arbejde på, hvordan vi kan tilgodese en flerleverandørmodel, sådan at andre mindre spiller også kan byde ind, så vi på den led får et bredere felt.”
KOMBIT vil altså se på, hvordan de kan aktivere markedet mere med en agil udbudsstrategi i tiden frem mod, at SAPA-kontrakten udløber med Netcompany, senest i 2028.
” Med vores nye udbudsstrategi arbejder vi hen imod forskellige typer af kontrakter, så vi giver plads til mindre og mere specialiserede spillere til at byde på f.eks. udviklingen,” sige Morten Balstrup.
Konstant vedligeholdelse og fornyelse
Virkeligheden er altså den, at man er gået fra en tid, hvor alle systemer var ejet ét sted og bare kørte så længe de kunne. Det er netop den tankegang, som monopolbruddet har skulle gøre op med.
”Her tænker vi på konkurrenceudsættelse, og på hvordan it-systemerne konstant kan vedligeholdes og fornyes,” siger Morten Balstrup.
SAPA-aftalen med Netcompany kan som sagt løbe op til ti år, hvor man her ved årsskiftet har været igennem de første fire, hvorefter der kan forlænges med to år ad gangen. Så senest i 2027, vil markedet kunne begynde at gøre sig klar til, at byde på SAPA-løsningen med overtagelse i 2028.
Her nævner Morten Balstrup, at Netcompany på ingen måde ser ud til at være uden konkurrence, når man ser på markedet, som det er nu, hvor man bl.a. har spillere som IBM og DXC (tidligere CSC), der allerede i dag leverer løsninger til KOMBIT.