Skip to main content

Vejdirektoratet har ifølge Politiken købt 175 overvågningskameraer og indgået en kontrakt, der giver yderligere mulighed for at lægge 75 kameraer i indkøbskurven. Det betyder, at bilister på de danske motorveje i fremtiden skal filmes med flere kameraer fra Kina.

Der kan i den sammenhæng være problemer med både etik og sikkerhed ved brug af de kinesiske kameraer, der stammer fra det kinesiske selskab Hikvision, som både de danske efterretningstjenester og menneskerettighedsforkæmpere advarer imod.

Selv om der er tale om et relativt lille indkøb for højst fem millioner kroner, vækker Vejdirektoratets beslutning kritik fra flere sider.

En af kritikerne er Cathrine Bloch Veiberg, der er programleder på Institut for Menneskerettigheder med speciale i erhverv og kædeansvar.

”Offentlige myndigheder bør som en del af deres ansvarlige indkøbspraksis ikke kun kigge på pris og leveringstid, men også på hvorvidt de her leverandører lever op til sociale og menneskeretlige forventninger. Der burde en leverandør som Hikvision bone ud som risikabel,” siger hun til Politiken.

Ni kommuner har sat 700 kameraer op

Kritikken er ikke ny. Tidligere har TV2 ØST fortalt, hvordan kommuner i deres sendeområdet bruger de kinesiske overvågningskameraer, selvom eksperter stiller spørgsmål ved deres sikkerhed. Blandt andet frygter eksperter, at det kan bruges til at overvåge danske kina-kritikere eller herboende kinesere.

”Hikvision er et kinesisk firma, som ligesom alle andre kinesiske selskaber har pligt til at aflevere oplysninger, hvis den kinesiske regering måtte ønske det,” lød det tidligere på året fra Peter Kruse, stifter af IT-sikkerhedsvirksomheden CSIS.

Hikvision har de seneste år været dybt involveret i at opbygge et overvågningssamfund i Xinjiang-regionen i det vestlige Kina. Ifølge FN fængsles mistænkte borgere og udsættes “i stor skala” for tortur, tvangsmedicinering og overgreb.

Ni ud af de 12 kommuner har ifølge TV2 ØST ophængt 700 kameraer fra kinesiske producenter som Dahua og Hikvision på kommunale bygninger i deres sendeområde. Eksempelvis topper Holbæk Kommune med ca. 200 kameraer.

Udgør en “kritisk trussel for sikkerheden

Staten og Kommunernes Indkøbsservice, Atea og Region Hovedstaden har modsat Vejdirektoratet droppet Hikvision. Begrundelserne spænder fra hensyn til menneskerettigheder til it-sikkerhed, skriver Politiken.

PET har sidste år vurderet, at man er bekendt med konkrete sårbarheder ved to kameraer fra Hikvision.

I februar lød det fra Forsvarets Efterretningstjeneste og Center for Cybersikkerhed (CFCS), at videokameraer fra Hikvision udgør en “kritisk trussel for sikkerheden”.

Særligt hvis Hikvision-kameraer kobles til internettet, hvilket er planen. Vejdirektoratet afviser dog problematikken, fordi der installeres firewalls og kodeord.Også selskabet Milestone, som leverer software til Vejdirektoratet til at overvåge det danske vejnet og skal styre kameraerne, har afbrudt samarbejdet med Hikvision.

Der er ikke et forbud mod at købe Hikvisions kameraer, og flere hænger allerede langs motorveje på Fyn.

Vejdirektoratet vil dog se på, hvordan den problemstilling skal håndteres, lyder det i en mail til Politiken. Desuden har Vejdirektoratet taget kontakt til CFCS for at få nærmere rådgivning./ritzau/sho

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply