Skip to main content

Efter næsten to års arbejde med planlægning og udarbejdelse af udbudsmateriale er vejdirektoratet nu nået frem til prækvalifikationen på Nordhavstunnelen. Det er den 1,4 km lang tunnel under Svanemøllebugten, som forbinder Nordhavnsvej med Kattegatvej i Nordhavn, som Vejdirektoratet skal bygge for Københavns Kommune.

Det forventes, at Nordhavnstunnellen kommer til at løbe op i en pris på 3,4 mia. kr. og indebærer blandt andet en midlertidig havn, nedrivning af bygninger og havundersøgelser. Selve byggeriet af tunnellen forventes at koste 1,7 mia. kr.

Fem ansøgte om prækvalificering

I alt ansøgte fem aktører i januar 2022 om at blive prækvalificeret til milliardopgaven med at bygge Nordhavnstunnelen. Fire aktører kan nu gå videre til opgaven med at udarbejde reelle tilbud.

“I Vejdirektoratet er vi glade for feltet af ansøgere, som består af meget kvalificerede firmaer, der har stor erfaring med tunnelbyggeri. Vi er ikke i tvivl om, at de fire prækvalificerede aktører, vi har valgt at gå videre med, alle har kompetencerne og styrken til at bygge Nordhavnstunnelen,” Projektleder og ansvarlig for anlæg af Nordhavnstunnelen Silas Nørager i en pressemeddelelse.

Det fremgår at Vejdirektoratet i udvælgelsen blandt andet har lagt vægt på aktørernes erfaring med udførelse af de forskelligartede opgaver, der skal udføres på Nordhavnstunnelen. 

De fire prækvalificerede er:

  • ACCIONA CONSTRUCCIÓN S.A. med støtte fra CG Jensen A/S, Sweco Danmark A/S og Sweco Infra & Rail OY.
  • NV BESIX S.A.- MT Højgaard Danmark A/S joint venture med støtte fra NIRAS A/S, Jacobs Sverige AB og Bravida Danmark A/S.
  • Per Aarsleff A/S- Vinci Construction Grands Projets- HOCHTIEF INFRASTUCTURE GMBH joint venture med støtte fra COWI A/S og Wicotec Kirkebjerg A/S.
  • ZÜBLIN A/S- M.J. Eriksson joint venture med støtte fra STRABAG SE, Ed. ZÜBLIN AG, ZÜBLIN Spezialtiefbau GmbH, ZÜBLIN SCANDINAVIA AB og STRABAG Infrastructure & Safety Solutions GmbH.

Anvendte ekstern bistand

Vejdirektoratet har efter modtagelse af ansøgningerne til prækvalifikation udvist en ekstraordinær forsigtighed og med ekstern bistand gennemført en bred undersøgelse af de udvalgte aktører i forhold til eventuelle udelukkelsesgrunde i Udbudsloven, oplyser Vejdirektoratet.

“Vi har i forbindelse med udbuddet fået udarbejdet en juridisk undersøgelse for at få belyst, om der er forhold hos aktørerne, der gør, at de ikke lever op til Udbudsloven. Undersøgelsen giver ikke grundlag for, at de fire ansøgere ikke kan prækvalificeres, og de fire aktører kan nu gå videre med at udarbejde tilbud,” siger Silas Nørager.

Tidsplanen er nu, at de prækvalificerede aktører skal aflevere et indledende tilbud senest den 24. juni 2022. Vejdirektoratet kan derefter vælge at indgå entreprisekontrakt baseret på de indledende tilbud eller vælge at indlede forhandlingsmøder med entreprenørerne, såfremt de modtagne tilbud ikke lever op til forventningerne om pris og kvalitet.

Hvis kontrakten bliver indgået baseret på et indledende tilbud, vil det kunne ske med den vindende entreprenør allerede i sommeren 2022. Bliver der tale om en forhandlingsproces, er det forventningen, at en kontrakt kan blive indgået i begyndelsen af 2023.

Det forventes, at Nordhavnstunnelen kan åbne for trafik i 2027.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply