Skip to main content

Vejdirektoratet har fået grønt lys til at gå i gang med at bygge en 1,4 km lang tunnel under Svanemøllebugten i København. Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Nordhavnstunnellen er budgetteret til at koste 3,4 mia. kroner og kan efter tidsplanen forventes taget i brug i slutningen af 2027. 

Rambøll er valgt ud af et felt på i alt 5 tilbudsgivere, hvilket er sket på baggrund af blandt andet forslag til opgavens løsning, tilbuddets pris og organisation.  De øvrige 4 tilbudsgivere efter prækvalifikation var:  

  • Arup and Partners Limited
  • COWI
  • Sweco
  • WSP / Orbicon  

”Vi glæder os til samarbejdet med Rambøll og til at komme i gang med det omfattende arbejde med anlæg af en tunnel midt i København. Vi modtog fem særdeles velkvalificerede bud på opgaven som hovedrådgiver. Det var et utroligt tæt løb, og vi er meget tilfredse med resultatet.” siger Silas Nørager, der som projektleder i Vejdirektoratet skal stå i spidsen for projektet.  

Den endelige underskrift på aftalen blev sat i går efter stilstandsperiodens udløb tirsdag den 24. marts.  

To etaper

Hovedrådgiveren skal yde rådgivning i forbindelse med projektering af den midlertidige erstatningshavn og selve tunnelen samt arbejde med udbud, kontrahering og tilsyn.  “Vi lægger stor vægt på at tage hensyn til de bådejere, der er i havnen. Og som det ser ud nu, opdeler vi projektet i to etaper: Anlæg af en erstatningshavn, så omkring 600 både, der nu ligger i Svanemøllehavnen, kan flyttes og dermed give plads til anlæg af tunnelen, som bliver anden etape af projektet,”siger Silas Nørager,.Corona giver en anderledes opstart

Der bliver en hurtig men anderledes opstart på samarbejdet med Rambøll. Allerede den 31. marts er der planlagt en virtuel opstartsworkshop, hvor holdet skal samles i cyberspace og planlægge samarbejdet.  

“Vi er i fuld gang med projektering af projektet foruden alle de forberedende opgaver såsom opmåling, udbud af rådgiverydelser, forberedelse af markedsdialog og udbud af entreprenøropgaver,” siger Silas Nørager, projektleder i Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen.

Vejdirektoratet er bygherre på projektet. Efter anlæg bliver tunnelen overdraget til Københavns Kommune, og tunnelen bliver dermed en del af det kommunale vejnet.  

Projektet finansieres af By og Havn I/S, der også står for den generelle byudvikling i Nordhavn, Københavns Kommune og det fremtidige selskab for Lynetteholmen.  

Fakta

Tunnellen får to tunnelrør med to kørespor i hver retning og uden nødspor.  

I anlægsperioden vil der være behov for en midlertidig lystbådehavn, da der skal arbejdes under en del af Svanemøllen Havn.  

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply