Skip to main content

”Leverandørernes forudgående analysearbejder er ikke altid lige skarpe, når de henvender sig til en kommune og går det først galt der, så kan det blive svært at sælge selv den bedste ide,” siger Anders Gerner Frost, tidligere borgmester i Gribskov Kommune til OPS-Indsigt.

Han er en af de 25 borgmestre, der ved kommunalvalget i november 2021 tabte borgmesterposten. Selv havde han håbet på fire år mere, ”men sådan skulle det ikke være. Jeg havde på ingen måder planer om, at få ti års jubilæum, som borgmester. Vi havde bare gang i en masse sager, jeg gerne havde fulgt til dørs,” fortæller han.

Nu har han så sammen med en byrådskollega stiftet rådgivningsvirksomheden GernerSøndergaard, som fremover skal rådgive private leverandører, kommuner og brancheorganisationer som KL, om hvordan man sælger og samarbejder med en kommune.

Han flytter så at sige hans erfaringer om OPS fra borgmesterstolen ind i en rådgivende virksomhed, hvor varen på hylderne er, det man populært kalder b2g eller business to government.

Konen havde klaret sig i fire år uden hans hjælp

Anders Gerner Frost har hele hans arbejdsliv været ejendomsmægler og selv om han efter valget fortsat er i politik og bl.a. har posten som viceborgmester i Gribskov Kommune, så kunne han konstatere, at han kone jo havde kørt deres fælles ejendomsmæglervirksomhed uden indblanding i fire år.

”Det har derfor været naturligt at starte noget nyt sammen med Pernille Søndergaard. Hun og jeg har haft et fantastisk samarbejde, hvor hun som udvalgsformand på teknisk område og i rollen som den strenge gruppeformand for lokallisten NytGribskov har taget de svære sager og jeg – som borgmester – har holdt møder med KL, andre borgmestre, ministrene mv.,” siger Anders Gerner Frost og tilføjer;

”På mange måder var Pernille Søndergaard en slags indenrigsminister og sad i maskinrummet, mens jeg som en slags udenrigsminister sørgede for netværk, møder med eksterne mv.,” siger han med et humoristisk smil, for at det ikke skal misforstås på en kedelig måde.

Pernille Søndergård har nemlig en solid og bred erfaring som chef og direktør fra nogle af de helt store spillere i det offentlige private samarbejde, som Falck, SAS, Berndsen og plejevirksomheden Attendo.

Kæmpe vindue for salg til kommunerne

Der klages ofte blandt sælgere og lobbyister i den private sektor over, at kommuner er alt for lukkede.

”Det er de slet ikke. Faktisk er der et kæmpe vindue for salg, samarbejde og dialog i ca syv måneder om året, men man skal naturligvis vide, hvor vinduet er åbent,” siger Anders Gerner Frost.

Helt overordnet starter den politiske budgetproces i alle kommuner kort efter sommerferien, og afsluttes som hovedregel lige før efterårsferien med et politisk vedtaget budget, og dermed er økonomien fastlagt for hele det næstkommende år.

Det betyder, at ”vinduet” for dialog med politikere og administration vil være fra november frem til juni.

”Relativt simpelt, men i forhold til salgsarbejdet skal du som virksomhed være opmærksom på, at lokalpolitikere og en borgmester har mange sager. Det betyder at mails med tilbud etc sjældent bliver grundigt gennemgået, de risikerer at ”drukne” i alle de andre mails fra administration, borgere, lokalpresse m.v.,” forklare Anders Gerner Frost.

To ting virksomhederne kan blive bedre til

Det er blandt andet her, at han gerne vil træne de private virksomheder til at foretage et langt bedre analysearbejde af den enkelte kommunes politiske temperatur.

”Vi vil gerne med vores erfaring være med til at løfte to dagsordner. Den første handler om det, som mange virksomheder finder svært, nemlig hvordan kommer du i kontakt med de rigtige, så du får solgt dit projekt? Siger Anders Gerner Frost til OPS-Indsigt.

Den anden dagsorden som han og Pernille Søndergaard vil tage fat i handler om, hvorfor går det offentlige private samarbejde nogle gange den forkerte vej?

”Hvorfor hjemtager en kommune som Gribskov hjemmeplejen og etablere deres egen kommunale hjemmepleje, hvad er historierne bag det og hvilke politiske bundlinjer ligger til grund,” siger Anders Gerner Frost og fortsætter.

”Det er her, at virksomhedernes analysearbejde kan forbedres. Med vores erfaring mener vi sådan set, at vi ganske enkelt kan lære folk at læse det politiske landskab, men det kræver naturligvis, at man vil forstå landskabet.”

Det handler om partnerskab

Fra Anders Gerners synspunkt skal man anskue offentligt-privat samarbejde, som noget man gør sammen og ikke en ”dem og vi fortælling”.

”Græsted-Gilleleje er blevet kaldt Venstres politiske laboratorium for konkurrenceudsættelse. Her var partnerskabet i centrum, men da kommunen var blevet til Gribskov og jeg trådte til som borgmester, mødte jeg en organisation, der tilsyneladende havde glemt en af grundtankerne om partnerskab i Danmarks historiens største velfærds udbud. – Det viser hvor få skift, der skal til i ledelse og så fortolkes alt anderledes,” siger Anders Gerner Frost.

Han peger på dette eksempel, for at understrege vigtigheden af, at den private sektor hele tiden skal have sit analyseapparat om kommunerne opdateret, så den kan give det nødvendige mod- og medspil til kommunerne og fastholde partnerskabstankesættet bag offentlig-privat samarbejde.

”Grunden til at vi oprettede en kommunal hjemmepleje var ikke af lyst, men af nød fordi der ikke var nogle private der ønskede den opgave. – Og det resultat er vi jo også medvirkende til som kommune,” siger han i erkendelse af, at ikke alt lykkedes, selvom om man prøver.

Ta’ temperaturen og tal pris og ideologi ned 

Men er det ikke meget lettere at sælge til en blå kommune end til en rød?

”Det vil jeg ikke mener. Dit salg afhænger naturligvis af modtagerens partifarve, men du kan selv gøre ret meget så dit budskab bliver hørt på det politiske niveau,” siger Anders Gerner Frost og opstiller to råd, som enhver privat virksomhed bør overveje, hvis de vil samarbejde med en kommune.

1)      Tag nu den politisk temperatur i den konkrete kommune, for de er ikke ens, hvad enten de er røde eller blå.2)      Tal pris og ideologi ned. Det er helt sikkert interessant med økonomisk effektivisering, men få talt borgerere, medarbejdere, ressourcer og innovationsbehovet op. Kommunalpolitikerne er gennemgående for menneskene, hvad enten de er borgere eller medarbejdere. To grupper som vil præge fremtiden uanset, hvordan vi vender eller drejer udfordringerne.

 

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply