Folkemødet – digitalt og indhegnet under åben himmel

Del artiklen:
Sidste år blev Folkemødet aflyst grundet coronasituationen. Men det kommer ikke til at ske i år, slår arrangøren fast. Folkemødet vil blive gennemført.
Sidste år blev Folkemødet aflyst grundet coronasituationen. Men det kommer ikke til at ske i år, slår arrangøren fast. Folkemødet vil blive gennemført. - Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

”Fra dvale til drivkraft” er temaet for årets Folkemøde. Et hybridarrangement hvor Folkemødet går mod strømmen af aflysninger i festivalbranchen. ”Folkemødet giver en fantastisk mulighed for en dialog, der ville være umulig at gennemføre i hverdagens heksekedel,” lyder det fra en folkemødeveteran.

Af Steen Houmark, [email protected]

Først var det Northside i Aarhus, der kastede håndklædet i ringen. Så fulgte aflysninger fra Roskilde Festival og siden også Tinderbox i Odense og Copenhell i København. Festivaler blev i denne uge aflyst på stribe.

Men Folkemødet går mod strømmen af aflysninger og afholdes alligevel i år, det meddeler foreningen i et opslag. Det sker efter, at de endelige regler for genåbning af større forsamlinger blev forhandlet på plads i begyndelsen af ugen. 

Det glæder direktøren for Folkemødet 

”Vi har været spændt på at få klarhed over retningslinjerne. Nu kan vi med sikkerhed sige, at Folkemødet bliver afholdt – både fysisk på Bornholm og digitalt på vores hjemmeside, siger hun i en pressemeddelelse.

Folkemødet er en kulturel smeltedigel for offentlig-privat dialog og i 2021 bliver det afviklet som et hybridarrangement digitalt med live-streaming på internettet, samt under åben himmel og sektionsopdelt med siddende gæster i Allinge. Temaet er; fra dvale til drivkraft.

Folkemødet, der finder sted i dagene 17. til 19. juni i Allinge, vil blive delt op i fire sektioner hver med plads til 500 personer og en forventning om 250 debatter og events hen over de to dage.

Flere nye partnere

Lige siden meldingen kom i begyndelsen af ugen, har man på Folkemødets hjemmeside kunne iagttage, hvordan nye partnere og sponsorer er om ikke strømmet til, så tydeligvis har lagt deres tro på, at Folkemødet nok skal lykkedes i år.

Politikken, som er ny mediepartner, skal stå for Folkemødets Avis 

”Efter et år uden Folkemøde og et underskud af demokratisk samtale mellem borgere og magthavere er det selvfølgelig afgørende, at vi bakker op i 2021. Vi vil opfordre alle vores læsere til at engagere sig i Folkemødet, da den demokratiske samtale er vigtigere end nogensinde før,” lyder det fra ansvarshavende chefredaktør Christian Jensen.

Digitale events

En anden ny partner er ”Make sense”, der skal sikre at debatterne i Allinge bliver streamet på folkemødet.dk, så de er både tilgængelige live eller tidsforskudt on demand. For Make Sense er det en vigtig demokratisk opgave, der skal være med til at genstarte den demokratiske samtale efter et år med COVID-19., lyder det fra Direktør i Make Sense, Murad Ahmed

Udover live-streamede events i Allinge, byder det digitale program på folkemødet.dk også på live-streamede events fra hele landet den 17. juni. Her kan alle debatarrangører afholde egne digitale events.

Folkemødet et flagskib for public affairs

LINDSKOV Communication er en Folkemødets faste debatarrangører og contentpartnere, som også i år er at finde på Folkemødet digitalt og fysisk.

” Folkemødet er det synlige flagskib i vores public affairs-indsats – og en vigtig milepæl i mange af vores kunders markedsdialog og relationsskabelse. Det giver en fantastisk mulighed for at skabe dialog og etablere relationer, der ville være svære eller umulige at gennemføre under mere formelle former i hverdagens heksekedel,” lyder det fra direktør Lars Lindskov, da OPS-Indsigt henvender sig.

Han ser frem til nogle intense døgn i Allinge, hvor der kan udveksles synspunkter, holdninger og visitkort i et tempo og i en stemning, der nedbryder barrierer og opbygger tillidsfulde samtaler mellem aktører, modsætninger og mennesker.

”Som bureau har vi under flere Folkemøder været til stede med en række kunder for at understøtte den demokratiske samtale og i en fælles referenceramme knytte bånd mellem medspillere og modstandere i en given sag,” siger Lars Lindskov

Det er for ham at se ikke sikkert, at der skabes enighed eller resultater under selve Folkemødet. Erfaringen er, at mødet i en debat ofte er starten på en fælles rejse mellem kunder og deres meddebattører, hvor der gradvist skabes forståelse for hinandens synspunkter og sætter skub i en proces, der ellers ikke ville have bevæget sig.

Samskabelse mod overvægt hos børn

En af de andre kendte aktører på Folkemødet som bevæger sig i ops-feltet, er virksomheden Resonans A/S, der i flere år har stået for Samskabelsesscenen.

”Resonans er klar på at facilitere samskabelsen på Folkemødet igen i 2021. Til trods for naturlige corona-restriktioner ser vi spændende muligheder for at understøtte den demokratiske dialog omkring et vigtigt samfundsrelevant emne – nemlig forebyggelsen af overvægt blandt børn og unge,” siger partner Anne-Mette Scheibel.

Sammen med deres samarbejdspartnere fra de tre Steno Diabetes Centre, Sund By Netværket, Bornholms Regionskommune, Region Hovedstaden, Region Sjælland og Odsherred Kommune vil de sætte fokus på behovet for nye politiske, strategiske og faglige samskabelsesformer med børn og unge i centrum for indsatsen mod overvægt.

De vil ligesom Lindskov Communications benytte sig af muligheden for bådet at afholde en fysisk debat virtuelle online sessions.

” Så alle har mulighed for at være med, selvom de ikke selv kommer fysisk frem til Bornholm. Så vi glæder os til muligheden for, at hele Danmark får lettere ved at være en del af Folkemødet,” siger Anne-Mette Scheibel til OPS-indsigt.

Blandet deltagelse fra organisationerne

Der er næppe tvivl om, at Folkemødet bliver anderledes i år. Flere organisationer har meldt fra heriblandt KL og FOA, men kilder i begge organisationer oplyser overfor OPS-Indsigt at repræsentanter vil være, at finde på Bornholm. Organisationerne afholder blot ikke deres egne event, men repræsentanter vil indgå i debatter de er inviterede til.

Blandt erhvervsorganisationerne finder man dog flere, som bakker op som demokratipartnere blandt andet Dansk Erhverv og Dansk Industri. Hos sidstnævnte forventer Fremstillinsindustrien at være klar med den grønne truck ved Allinge Havn, skriver organisationen i et opslag.

Læs også:
Et digitalt folkemøde sætter fokus på genstart

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her