Da FOBU i slutningen af oktober udsendte sin hvidbog ud til landets kommunalpolitikere, var det første gang, organisationen, der driver selvejende og private daginstitutioner markerede sig så offensivt politisk.
Læs også: Paraply rykker ind i valgkampen med hvidbog: Vil frisættes – og have flere penge
Hvidbogen som kommer lige før kommunalvalget argumenterer for lige tilskud, mindre styring og større anerkendelse af de ikke-kommunale dagtilbud – men rummer også en indbygget dobbelthed: Hvordan kan man kræve flere penge og samtidig hævde, at man driver bedre og billigere dagtilbud end de kommunale?
Det spørgsmål stiller OPS-Indsigt til administrerende direktør Claus Thykjær, og han tøver ikke med svaret:
“Vi slår både på, at de selvejende er billigere end de kommunale – og samtidig siger vi, at vi skal have mere. Det lyder dobbelt, men det er bevidst. Vi skal bare hævet administrationstilskuddet en smule.”
“Vi skal ikke op på kommunalt niveau”
Ifølge Claus Thykjær handler det ikke om at blive fuldt ligestillet økonomisk med de kommunale institutioner, men om at rette op på en underfinansiering, der er vokset med tiden.
“Vi siger ikke, at vi skal hæves op til det kommunale niveau på 5,9 procent, men hæves lidt, fx til 3 pct. For vi er jo påviseligt billigere – det kan vi håndtere – men den forskel, der blev fastlagt i 2007, afspejler ikke nutidens virkelighed.”
Han peger på, at hvidbogens argument om underfinansiering især knytter sig til administrationen.
“Kommunerne bruger i gennemsnit over fem procent af udgifterne på administration, mens vi får to. Det lyder som en lille forskel, men den betyder alt, når man skal leve op til krav om it-sikkerhed, HR og tilsyn,” siger Claus Thykjær.
Han peger samtidig på, at det ikke kun handler om administrationstilskuddet. “Hvidbogen viser også, at selve institutionsdriften hos de private og selvejende er billigere end de kommunale institutioner,” understreger Claus Thykjær til OPS-Indsigt.
Dermed bliver forskellen mellem de “billigere” ikke-kommunale og de “dyrere” kommunale delvist et spørgsmål om hvordan tilskuddene regnes ud, snarere end om reel effektivitet.
Ejendomme holder økonomien oven vande
I interviewet lægger Claus Thykjær ikke skjul på, at FOBU’s økonomiske manøvrerum som paraply også hænger sammen med, at organisationen ejer ejendomme.
“Vi har en række ejendomme, som heldigvis giver overskud. Tjente vi ikke penge på de ejendomme, så havde vi røde tal. Administrationsdriften alene løber knapt rundt.”
Dermed rejser man spørgsmålet om, hvorvidt selveje er med til at finansierer kommunal velfærd, fordi de så at sige har penge med på arbejde.
Frihed uden koncepter – men med sammenlignelighed
Et andet centralt punkt i hvidbogen er kravet om frisættelse fra kommunal konceptstyring. FOBU peger på, at daginstitutionerne drukner i systemer som KIDS, NEST og Tryghedscirklen, der ifølge organisationen tager tid fra børnene.
“Man skal starte et anstændigt sted og sige: Hvad er kvalitet? Ikke bare vælge et koncept, man så bliver forelsket i,” siger Claus Thykjær.
Men selvom han vil have koncepterne væk, mener han ikke, at det betyder, at der skal være færre målinger:
“Man kan godt have mere stringente, sammenlignelige standarder på tværs af kommuner – uden at det skal være et koncept. Vi har brug for en fælles forståelse af kvalitet, ikke for flere systemer.”
“Det er ildsjælene, der bærer det”
Når FOBU i hvidbogen taler om civilsamfund, forældreinvolvering og ildsjæle, er det ikke kun retorik, siger Thykjær:
“Det er ude i institutionerne, det sker. Det er civilt engagement – nogen, der er engageret i deres lokalområde, uden at de får penge for det. Det er ikke paraplydelen, men de mennesker, der driver stederne,” understreger han.
FOBU som brancheaktør
Med hvidbogen markerer FOBU sig også som en mere politisk organisation – på linje med DI og Dansk Erhverv, der begge er aktive i valgkampen. Claus Thykjær bekræfter over OPS-Indsigt, at det er et bevidst strategisk valg:
“Det er helt klart en del af vores strategi. Vi er stadig en pædagogisk organisation, men vi er også en interesseorganisation. Det står i vores vedtægter. Og derfor markerer vi os. – Du kan sige, at vi bare gør, det mere tydeligt nu end tidligere.”
Læs også: Mellem kommune og privat: Selvejende dagtilbud markerer sig som tredje vej
Han afviser dog, at FOBU dermed mister sit faglige eller civilsamfundsmæssige præg:
“Det handler ikke om kun at blive en erhvervsorganisation, men om at kunne varetage medlemmernes interesser på begge niveauer – både politisk og pædagogisk.”
Bevidst dobbelthed
For Claus Thykjær er der altså ingen misforståelse i, at FOBU både vil frisættelse og flere penge.
Det er tværtimod en bevidst strategi for at kunne placere sig midt i frisættelsesdagsordenen – som en partner, ikke som modspiller.
“Vi kører dobbelt, ja. Men det her er også en dobbel udfordring. Lidt firkantet kan du sige. Vi skal gøre to ting samtidig: -Vi leverer i dag høj kvalitet til en billigere penge, men det kræver rimelige rammer – øget tilskud og frisættelse for at vi kan blive ved med det.”





