To af landets mest fremtrædende erhvervsorganisationer – Dansk Industri og Dansk Erhverv – sidder solidt på mediedagsordenen. Det viser en ny opgørelse fra Infomedia, offentliggjort i Altinget i forbindelse med bogen Håndbog i pressearbejde – et forsvar for presserådgiveren.
Med tilsammen 13.082 unikke citater i danske medier i 2024 er de to organisationer i en liga for sig. Til sammenligning blev Kommunernes Landsforening citeret 4.433 gange, mens Danske Regioner nåede op på blot 1.925.
“Der er Dansk Industri og Dansk Erhverv, og så er der alle de andre. Det læser vi som udtryk for, at det er to organisationer, som tør at blande sig bredt i samfundsdebatten og tør at mene noget,” siger Emil Nielsen, pressechef i Danmarks Naturfredningsforening og medforfatter til bogen i Altinget.
KL og regionerne overhalet – fagbevægelsen forsvinder
Mens erhvervsorganisationerne dominerer bredt, halter de offentlige aktører efter. Og det er ikke kun KL og Danske Regioner, der bliver overhalet. Opgørelsen viser også, at Dansk Industri alene blev citeret flere gange end FH, FOA, 3F og HK – tilsammen.
“Fagforeningerne er store, stærke og magtfulde organisationer, som repræsenterer millioner af lønmodtagere. Det undrer mig, at de ikke fylder mere i den brede samfundsdebat,” siger Emil Nielsen.
Forklaringen kan muligvis findes i den måde, organisationerne bruger deres kommunikationskanaler på:
Mens KL og Danske Regioner i stigende grad agerer på det politiske bagtæppe og i tekniske forhandlinger, formår Dansk Industri og Dansk Erhverv ifølge opgørelsen at være proaktive, synlige og strategisk til stede i brede samfundsemner – fra klima til velfærd og digitalisering.
Opgørelsen fra Infomedia er baseret på mediedækning i web, print, tv, radio og podcasts og tæller kun unikke historier, ikke genudgivelser.