I Etiopien har man begrænset teknisk og økonomisk kapacitet til at inkludere børn på flugt i uddannelsessystemet. Samtidig gør udfordringer med infrastrukturen det svært at modtage og beskytte flygtninge.
Mange børn i skolealderen dropper ud af skolen og udsættes for omsorgssvigt. I november 2024 gik 14 procent af børn i skolealderen ikke i skole.
Det har fået en koalition fra den offentlige og private sektor i Danmark til at indgå et partnerskab med UNICEF og Etiopiens regering. Sammen vil de støtte uddannelse og trivsel for flygtninge og internt fordrevne børn i Benishangul-Gumuz-regionen i det nordvestlige Etiopien, fremgår det af en pressemeddelelse.
“En dødelig kombination af konflikt, klimaforandringer og sygdom skaber en læringskrise i Etiopien, der forhindrer børn i at nå deres fulde potentiale. Ved at kombinere styrkerne fra offentlige og private partnere vil vi bekæmpe de mange barrierer, som forhindrer børn i at få adgang til kvalitetsuddannelse,” siger UNICEFs vicedirektør Kitty van der Heijden.
Partnerne har valgt at støtte Benishangul-Gumuz-regionen, fordi regionen står over for store socioøkonomiske problemer, der rammer børn og kvinder hårdest. Den langvarige etniske konflikt i Benishangul-Gumuz-regionen har haft en stor indvirkning på de berørte befolkningers psykosociale velvære og økonomiske situation..
Vand fremmer uddannelse
Det nye partnerskab består af Udenrigsministeriet, LEGO Fonden, Grundfos Fonden og UNICEF og de har aftalt med Etiopiens regering, at de i løbet af de næste tre år bidrage med investeringer, ekspertise og tiltag, der er rettet mod før- og grundskoler i værtssamfund samt lejre for flygtninge og internt fordrevne.
Programmet skal fremme pigers skolegang og vil sætte særligt fokus på klimatilpasning, børnebeskyttelse, læring gennem leg, mental sundhed og psykosocial støtte samt vand, sanitet og hygiejnefaciliteter.
Det er planen at Grundfos Fonden skal støtte og klimasikre vand, sanitet og hygiejnefaciliteter i Benishangul-Gumuz, hvor 40 procent af lejrene for flygtninge og internt fordrevne mangler adgang til rent vand og grundlæggende sanitet.
“Vand fremmer uddannelse. Adgang til rent vand, sanitet og hygiejnefaciliteter bidrager til skolegang, fastholdelse og forbedrede præstationer, især for de mest marginaliserede børn og piger. Ved at forbedre vandforsyningen med bæredygtigt og rent vand kan vi være med til at forbedre læringsmiljøer og fremme mulighederne for de mange børn i området,” siger fondsdirektør i Grundfos Fonden, Kim Nøhr Skibsted.
Læring gennem leg
Det anslås, at børn, der rammes af en krisesituation som den i Benishangul-Gumuz, tilegner sig grundlæggende færdigheder seks gange langsommere end børn, der lever i et trygt og fredeligt miljø.
“Når de basale behov er opfyldt, ved vi, at leg kan hjælpe børn i krisesituationer med at håndtere stress og traumatiske oplevelser. Gennem dette partnerskab håber vi at bidrage til at forbedre situationen for børn i Benishangul-Gumuz ved at tilbyde muligheden for at opleve fordelene ved læring gennem leg, så de klarer sig bedre i deres opvækst,” siger administrerende direktør for LEGO Fonden, Sidsel Marie Kristensen.
Men det er ikke kun ude i de lokale værtssamfund, at partnerskabet vil arbejde.
“Vi vil også støtte Etiopiens regering i dens prisværdige bestræbelser på at forbedre inklusionen af flygtninge i uddannelsessystemet, så de kan bidrage til den bæredygtige udvikling af landet sammen med lokalsamfundene,” siger udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen.