Movia og andre busselskaber melder for tiden ud, at de kører med så store underskud, at kommunerne må regne med at skulle hoste op med endnu flere penge for driften. Det får lokalpolitikere flere steder til at overveje, om man skal hjemtage noget af busdriften, som det for eksempel er sket i Næstved Kommune. Det skriver NB-Kommune. I Sorø Kommune er der ifølge Sjællandske Nyheder overvejelser i gang i byrådet om at overtage driften af skolebusruter fra Movia. Byrådet i Sorø fik i 2022 at vide fra Movia, at kommunekassen skulle aflevere ekstra 4,1 mio. kr. til Movia for busdriften her i år. Og nu har Sorø så fornylig fået besked om, at man i 2024 skal regne med en ekstraudgift på 6,6 mio. kr..
De sure ekstraregninger gør byrådsmedlemmer i Sorø nysgerrige på, om man i stedet for at skulle til at nedlægge ruter eller reducere antallet af afgange kan overtage noget af driften selv. Bestræbelserne bliver forstærket af, at samarbejdet mellem kommunerne, der ejer Movia, og så Movia åbenbart knager. “Vi har ikke været tilfredse med Movias måde at samarbejde på, som jeg personligt finder meget rigid,” siger Jakob Meibom (S) fra Sorø til Sjællandske Nyheder og uddyber:”Det har virket, som om de har glemt, at Movia er ejet af kommunerne. At de har været mere interesserede i at varetage deres egne interesser end at varetage Sorøs interesser.”Skolebusser = kommunebusser?Sorø Kommune kigger nu ifølge Sjællandske Nyheder i lighed med Ringsted og Slagelse kommuner på Næstved Kommune. Her er 11 skolebusruter siden sommeren 2022 blevet varetaget kommunalt betalte busser, der drives af en lokal vognmand.Fordelen ved skolebusserne i kommunalt regi er, at køreplanen udelukkende er indrettet efter skolernes ringetider og ikke skal tage hensyn til andre bussers køreplaner. Og skolebusserne kan godt medtage andre buspassagerer end skoleelever.”Kommunebusser vil give os en helt anden fleksibilitet,” siger Bo Christensen (K), formand for Teknisk Udvalg i Sorø, til Sjællandske Nyheder. En arbejdsgruppe fra rådhuset i Sorø vil i slutningen af august besøge Næstved Kommune for at lære af erfaringerne med kommunal busdrift og diskutere et eventuelt samarbejde.