Danmarks Største offentligt ejede trafikselskab Movia har lavet en budgetregnefejl på 180 millioner kroner. Det fremgår af en artikel på DR Nyheder.
I alt svarer regnefejlen til en ekstraudgift for kommuner og regioner på Sjælland på godt 11 pct. Movia modtager nemlig, hvert år godt 2 milliarder kroner fra de 45 kommuner og to regioner, der ejer Movia, fremgår det af Movias hjemmeside.
Men det er ikke kun på Sjælland, at de offentlige trafikselskaber er i gang med at udsende ekstraregninger til kommunerne. Hos Nordjyllands trafikselskab forventer man fx en ekstraregning på 45 millioner kroner.
Faktisk ser det ud til, at det kun er Sydtrafik, der har et markant mindre forbrug (18 millioner kroner). Samlet set står de offentlige trafikselskaber med en ekstra regning på 250 millioner kroner, som nu bliver sendt ud i kommuner og regioner.
”En lille del af det skyldes, at priserne stadig stiger. Hovedparten skyldes, at der ikke er så mange passagerer, som vi havde forventet, og derfor heller ikke så mange billetindtægter,” siger Movias ressourcedirektør Eskil Thuesen til DR.
Forslag om at skære i busruterne
Ekstraregningen til kommunerne kan mærkes, for her er økonomien i forvejen presset. For eksempel i Guldborgsund Kommune, hvor ekstra regningen er på 4 millioner kroner.
“Vi har i forvejen problemer med at få vores busdrift til at hænge økonomisk sammen. Det betyder, at der selvfølgelig er kommet et administrativt forslag om at skære i busruterne, hvilket vi jo er meget kede af,” siger Annemette Johnsen (SF) til DR.
Hun er formand for Teknik-, Klima- og Miljøudvalget i Guldborgsund.
I Slagelse Kommune er den også gal, her kan kommunen ifølge TV2Øst forvente en ekstraregning på 2 millioner kroner og derfor har kommunen bedt Movia om at udarbejde et sparekatalog.
Movias sparekatalog for Slagelse indeholder 12 justeringsforslag, som blandt andet indebærer reduktioner af bestemte ruter.
Det fremgår af referatet for Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets møde den 7. august, hvor et flertal besluttede at sende alle justeringsforslagene i offentlig høring frem til den 29. august.
Antallet af passagerer falder
Movia transporterer ca. 200 mio. passagerer om året på deres knap 450 buslinjer, 9 lokalbanestrækninger og seks flextrafik-ordninger, men det er ikke nok
”10 millioner passagerer om året – altså cirka 30.000 om dagen – så vil vores budgetter hænge sammen igen. Det vi mangler, er cirka 6 procent af vores passagerer,” siger Eskil Thuesen, der er ressourcedirektør i Movia.
Billedet med de manglende passagerer er ikke noget, der kun gælder for Sjælland.
I 2019 steg knap 400.000 passagerer på en af bybuslinjerne i Holstebro i 2022 var det tal faldet med godt 100.000.
Det er medvirkende årsag til, at man til næste sommer mister de gule bybusser, der slanger sig rundt og forbinder kvartererne fra Ellebæk i vest til Mejrup i øst og Tvis mod syd, fremgår det af en artikel i Dagbladet Holstebro.
Her har et enigt byråd nemlig besluttet at aflyse den udbudsrunde, der skulle gælde fra næste år.
”Det er hårdt at få budgetterne til at hænge sammen, og hvis jeg får valget mellem at køre med en bybus mindre, eller spare på rengøringen ved de ældre, så vælger jeg færre bybusser,” siger Søren Frøstrup-Agger. Han er gruppeformand for Socialdemokratiet og medlem af Teknisk Udvalg.