Mandag indgik Intervarer A/S endelig overenskomst med fagforbundet 3F. Det skete i kølvandet på den overenskomst, som konkurrenten Egebjerg Købmandsgård indgik i januar.
”Nye virksomheder og forretningsmodeller må ikke undergrave forholdene på arbejdsmarkedet. Nu viser vi endnu engang, at fremtidens arbejdsmarked kan og skal foregå på ordnede forhold. Jeg er glad for, at nemlig.com som arbejdsgiver nu viser, at det kan lade sig gøre at tage ansvar og sikre gode løn- og arbejdsvilkår” siger formand i 3F Transport, Jan Villadsen i en pressemeddelelse.
Aftalen med Nemlig.com (og Intervare A/S) kommer efter en lang tsunami af kritik fra politikere, medier og meningsdannere for de forhold chaufførerne, der bringer dagligvarer ud har haft indtil nu. Det førte for lige godt et år siden til, at Københavns Kommune smed virksomheden på porten efter godt 20 år som leverandør. Det fik siden virksomheden til at udtale, at man var klar til at trække kommunen i retten.
Opsagde ikke samarbejdet for sjov
Stefan Plenge, administrerende direktør og stifter af Intervare A/S (og Nemlig.Com) kalder dagen for aftaleindgåelsen en stor dag og fremhæver parternes konstruktive dialog i forløbet.
”Vi har fået hele pakken, og det er vi meget tilfredse med,” udtaler Stefan Plenge.
Men hvad tænker man i Københavns Kommune?
Intervares exit fra København kom nemlig med en pris. Her kan man af flere dokumenter fra Københavns Kommune, som OPS-Indsigt tidligere har skrevet om, læse, at den nye leverandør (Egebjerg Købmandsgård) er dyrere og det har kostet København flere millioner kroner ekstra.
I Københavns Kommune mener Sundheds- og omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) alligevel, at det godt har kunnet betale sig at opsige samarbejdet, selv om det ikke har været sjovt.
”Jeg er glad på chaufførernes vegne over, at de nu endelig får ordnede løn- og arbejdsvilkår. Vi opsagde ikke et 20 år gammelt samarbejde for sjov, men fordi det ikke var muligt at få Intervare til at leve op til de helt rimelige krav, som vi stiller til alle leverandører i kommunen. Det har Intervare tilsyneladende indset nu, og derfor viser det her jo, at det faktisk kan betale sig at sige fra.”
Priserne stiger ikke for borgerne, men…
Med tanke på, at det er blevet dyrere for Københavns Kommune med en ny leverandør, som også har overenskomst med 3F, så melder spørgsmålet sig, om den nye overenskomst vil få konsekvenser for priserne hos Intervarer A/S.
Her skal man holde tungen lige i munden for, når det drejer sig om leverance af dagligvarer til visiterede ældre og udsatte, så er der to typer af priser. Den som de ældre betaler for varerne og den kommunerne betaler for leverancen.
I et interview med DetailWatch siger administrerende direktør og stifter Stefan Plenge, at det ikke kommer til at betyde prisstigninger på varerne hos Nemlig.Com, som er ejet af Intervare A/S.
”Tværtimod har vi et skarpt fokus på, at vi skal være fuldt ud konkurrencedygtige på vareprisen med de billigste supermarkeder i Danmark,” siger Stefan Plenge og understreger, at onlinesupermarkedet også holder fast i sit prismatch med discountkæden Rema 1000.
OPS-Indsigt har henvendt sig til Intervare A/S og spurgt ind til, hvilken effekt overenskomsten med 3F vil have rent prismæssigt i forhold til kommunerne og leverancen af dagligvarer til ældre og udsatte.
Her får vi et undvigende svar fra virksomheden, hvor man tilkendegiver, at det er et relevant spørgsmål, men da man har rigtig meget at se til på bagkant af den nye overenskomst, kan man ikke lige svare på det.
Skal rette op på en række forhold for at blive godkendt
Lige så undvigende er den administrerende direktørs svar i forhold til, hvorvidt virksomheden nu vil søge godkendelse som leverandør i Københavns Kommune.
”Vi er landets absolut største leverandør af dagligvarer til visiterede borgere i Danmark, og vi har lavet aftaler med masser af kommuner både før, under og efter den sag, og det håber vi at blive ved med,” siger Stefan Plenge til DetialWatch.
I Københavns Kommune oplyser Sundheds- og Omsorgsforvaltningen til OPS-Indsigt, at Intervare fremover – på lige fod med andre leverandører – kan byde ind på opgaver for Københavns Kommune.
Her vil kommunen så konkret vurdere om virksomheden lever op til de specifikke krav, der bliver stillet i kommunens godkendelsesmodel, ”og i øvrigt er villige til at få rettet op på de forhold, som vi endnu ikke er nået til enighed om,” skriver forvaltningen.
Der er med andre ord fortsat en eller anden konflikt mellem de to parter.
Siden oktober 2022 har været muligt for borgere omfattet af indkøbsordningen at vælge mellem to leverandører, Egebjerg Købmandsgård og Dukaan.dk.
Skal indfases over de næste tre år
”Hele pakken”, som Stefan Plenge kalder aftalen, betyder bl.a. at 3F Transport har trukket konfliktvarslet tilbage på de transportvirksomheder, Nemlig.com samarbejder med. Ligesom en række sympatikonflikter hos bl.a. FOA også er afblæst.
Indtil nu har Intervare A/S ikke haft egen transportafdeling, men benyttet sig af eksterne leverandører. Den nye aftale betyder, at virksomheden inden sommeren 2023 skal oprette en ny transportafdeling. Virksomheden er ligeledes forpligtet til at føre kontrol med at underleverandørernes ansatte arbejder under overenskomstmæssige forhold.
Aftalen er ifølge Stefan Plenge en investering, men han kan ikke sætte tal på, hvor stor en investering, der bliver tale om. Han erkender dog, at det vil lægge yderligere pres på indtjeningen. Her er det interessant at bemærke, at virksomheden får tre år til at have alle aspekterne af overenskomsten på plads, når vi skriver 21. februar 2026. – Det vil sige Intervare har på nogle dele af aftalen fået hele tre år til at implementere kravene.
”Det gør, at vi tror på, det er en god aftale for os at lave,” siger Stefan Plenge.