Et kort stop på en befærdet gade uden ledige parkeringspladser, katastrofelampen tændes, en hurtig levering af varer eller pakker til en butik og så ellers haste tilbage til lastbilen eller varevognen, inden parkeringsvagten kommer.Den situation kender man kun alt for godt hos brancheorganisationen ITD, der repræsenterer omkring 700 transport- og logistikvirksomheder. Og særligt i én kommune er problemet med emsige parkeringsvagter ekstra stort, skriver NB-Kommune.Det er især i de smalle gader i Aarhus midtby, at lastbilchaufførerne oftest finder en parkeringsafgift på omkring 2.000 kroner med hilsen fra Aarhus Kommune. Det skriver Århus Stiftstidende. Ifølge ITD er byen ligefrem berygtet blandt chaufførerne.John Skovrup er bestyrelsesformand i ITD, og han forstår godt, at parkeringsreglerne skal følges:”Men der må også være en grænse for, hvor nidkær parkeringskontrollen skal være. Især når der er tale om erhvervstransporter, som slet ikke har de samme muligheder for at finde plads, som personbiler har. Og det drejer sig jo ofte kun om ganske få minutter før lastbilerne kører videre,” siger John Skovrup i en pressemeddelelse.Fortsætter den nuværende tendens i Aarhus, vurderer ITD at regningen kan blive sendt videre til de århusianske butikker, som får varerne leveret.Rådmand for teknik og miljø i Aarhus Kommune Nicolaj Bang (K) holdt på den baggrund møde torsdag med organisationen for at lytte til de modsættende interesser og se, om man kan finde en løsning på problemet.Lovligt at holde på kørebanenPå mødet gjorde kommunen det klart, at f.eks. parkering på cykelsti eller fortov ikke accepteres, heller ikke selvom chaufførerne gør det for at genere mindst muligt. Men kommunen pegede omvendt på, at det er lovligt for lastbilen at holde på kørebanen med katastrofelyst tændt, “Vi må se, hvad der er i sagen, og hvad vi har af muligheder for handlinger. Vores p-vagter skal selvfølgelig reagere, hvis nogen holder ulovligt. Der kan jo være et hensyn til fremkommelighed,” siger Nicolaj Bang til Århus Stiftstidende.Efter mødet lød der positive tilkendegivelser fra Henriette Kjær, der er politisk chef hos ITD (og tidligere folketingsmedlem):”Det var et utroligt konstruktivt møde. Vi fik en god snak om, hvordan man kan forbedre parkeringsforhold for lastbiler i Aarhus midtby, og jeg oplevede stor lydhørhed fra kommunens side,” siger Henriette Kjær til Århus Stiftstidende.Rådmanden opfordrede på mødet vognmænd til at gå i direkte dialog med forvaltningen om at finde løsninger på konkrete problemer med parkering i byen.Det blev aftalt at mødes igen om et år, for at se om problemerne stadig er de samme, eller om den dialog, der nu er indledt, vil afhjælpe problemerne. /sho/
Prøv OPS-Indsigt
Få 4 ugers gratis prøveperiode til OPS-Indsigt, helt uden bindinger og ingen registrering af betalingskort.