Regeringen vil igen lukke for private – Nu er det dagbehandlingstilbud for udsatte unge

Del artiklen:
Det kan komme til at se sort ud for de interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder følger de anbefalinger som ligger i et nyt aftaleudspil fra Børne- og Undervisningsministeren
Det kan komme til at se sort ud for de interne skoler i dagbehandlingstilbud og på anbringelsessteder følger de anbefalinger som ligger i et nyt aftaleudspil fra Børne- og Undervisningsministeren - Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

”Modellen kan få kvalitet og faglighed til at eksplodere i alle retninger,” lyder det fra en tilbudsleder i en kommentar til regeringens udspil i forhold til de interne skoler på dagbehandlingsområdet. Hos brancheorganisationen LOS taler man om en potentiel ekspropriering af området..

Af Steen Houmark, redaktør af OPS-Indsigt, steen@nb-medier.dk

I ly af kommunalvalget har regeringen, forsøgt at snige en aftale igennem med folketingets partier, hvor private dagbehandlingstilbud og interne skoler risikerer at skulle nedlægge sig selv, oplyser flere kilder til OPS-Indsigt. 

Taktikken minder lidt om dengang man i aftalen om minimumsnormeringer fik skrevet ind, at man ville omlægge private daginstitutioner til selveje. Taktikken med at snige et dokumenttungt aftaleforslag igennem er dog ikke lykkes endnu. 

Læs også:
Ny aftale om private dagtilbud er politikdannelse på steroider

Det skyldes ifølge kilder på Christiansborg, at flere partier blandt andet SF, har sat foden ned og meddelt regeringen, at man havde ganske enkelt ikke tid til et forhandlingsforløb af den karakter lige op til kommunalvalget. Mange af christiansborgpolitikere befinder sig nemlig sig ude i kommunerne for at støtte deres partifæller.

Det kan godt være, at Børne- og Undervisningsminister har givet sig i første omgang, men det betyder ikke, at der er mindre turbo på en snarlig forhandling med partierne lige efter kommunalvalget. Man forventer nemlig endelig aftale den 26. november, forlyder det.

Et konkret opdrag om at lukke for private tilbud

Det hele udspringer sig af, at Folketingets Ombudsmand i flere omgange har kritiseret undervisningen på de såkaldte interne skoler. Det er på den baggrund, at Børne- og Undervisningsministeriet har gennemført en større undersøgelse af undervisningen på de interne skoler for godt 3300 elever med særlige behov.

Men ud over at skulle udarbejde et beslutningsoplæg til politikerne på Christiansborg med forslag til, hvordan man på tværs af social- og undervisningsområdet bedre kan understøtte, at børn og unge i interne skoler i dagbehandlingstilbud og anbringelsessteder får det undervisningstilbud de har behov for, så har arbejdsgruppen også haft et andet opdrag. Det fremgår af den tværministerielle rapport, der indeholder en lang række anbefalinger.

”…arbejdsgruppen skal blandt se på fordele og ulemper ved organisering i henholdsvis kommunale og private tilbud,…… Arbejdsgruppen skal konkret se på mulighederne for at lukke for private tilbud, og i givet fald, hvordan undervisningen i stedet kan organiseres….” Står der i rapporten.

Et sminket angreb som ligner en copy paste fra dagtilbudsområdet

Det næppe det sminkede angreb på private velfærdsvirksomheder, der har fåret christiansborgpolitikerne fra SF til at sige fra, men nok snare materialets kompleksitet og omfang. Rapporten alene er på 152 siden og hertil medfølger 14 relativt omfangsrige bilag med anbefalinger. 

Hvad er det så man anbefaler i rapporten, når vi alene ser på mulighederne for at lukke private tilbud?

I store træk ligner det en copy paste fra dagtilbudsområdet, når man læser anbefalingerne, i det som hedder bilag 4. Her står der bl.a.:

”Der etableres mulighed for, at specialskoler (dagbehandlingsskoler – red.) med en social profil kan drives som private selvejende institutioner med driftsoverenskomst med kommunen…… private anbringelsessteder med undervisningstilbud og dagbehandlingstilbud får en overgangsperiode på 5 år til omlægning til private selvejende institutioner, hvis de fortsat ønsker at opretholde deres undervisningstilbud.”

Det er så tæt man kan komme på at skrive ekspropriation uden at bruge ordet, mener flere kilder, som vi taler med.

Omlægning til selveje vil fører til lukninger

”Jeg er rasende over hensigten med en nedlukning af vores branche og de private udbydere – jeg er alvorligt bekymret for skolens aktuelt 100 elever, deres skæbne og psykiatrien generelt. Og så er jeg træt af den hetz på de private udbydere og manglende viden om de opgaver kommunerne står med og som vi hjælper med at løse” siger Mette Fløjborg, der er ansat som centerchef ved den private dagbehandlingsskole Idrætsakademiet i Herlev. 

Hun ser ingen anden udvej end at virksomheden må lukke, hvis det udspil som netop er sendt ud, bliver vedtaget som lov. 

”Vi har 15 unge mennesker alene fra Herlev kommune, og hvor har man tænkt sig at gøre af dem? De er jo hos os, fordi kommunen ikke selv har et tilbud, der matcher deres udfordringer, ” siger Mette Fløjborg til OPS-Indsigt.

Hos Landsorganisationen af Sociale tilbud – LOS er man også langt fra begejstrede for den del af regeringens udspil.

”LOS kan på ingen måder bakke op om krav om omlægning til selveje. Vi kan være bekymret for om der kan være tale om ekspropriering fra Regeringens side. Ejerskabsformen skal for os at se ikke være afgørende for hvorledes vi styrker fagligheden og kvaliteten på skolerne,” siger politisk og strategisk chef Laust Westtoft til OPS-Indsigt.

Krav om driftsoverenskomst vil får det hele til at eksplodere

Ifølge Laust Westtoft kommer LOS heller ikke til at støtte et forslag om krav til indførelse af driftsoverenskomster. ”Det vil medføre øgede kommunale udgifter til interne skoler og dagbehandlingstilbud, som igen vil fordyre området,” siger han.

I hans perspektiv er en driftsoverenskomst ikke en entydig sikring af, at man få en høj kvalitet og faglighed på de interne skoler og dagtilbud.

Men hvordan modtages det hos en selvejende aktør som den erhvervsdrivende fond Vikasku?

Vikasku er det første private dagtilbud i København og har eksisteret siden 1983, her er leder Jesper Blichfeldt ikke i tvivl om, at regeringens udspil med et krav om driftsoverenskomst vil give voldsomme problemer.

”Det som bliver den største udfordring er, at kommunerne får direkte anvisningsret til vores tilbud, hvor vi i dag selv vurdere om den unge, som kommunerne henvender sig med, er inden for målgruppen,” siger han.

Han bekymring bygger blandt andet på, at en driftsoverenskomst ofte medfører, at kommunerne ud over en anvisningsret har en betalingsforpligtigelse for et antal pladser, hvilket meget let kan føre til at kommunerne fylder pladserne op af økonomiske hensyn frem for at se på om borgeren passer til tilbuddet.

”Driftsoverenskomstmodellen kan på den led få kvalitet og faglighed til at eksplodere i alle retninger inde i et ellers velfungerende tilbud,” siger Jesper Blichfeldt til OPS-Indsigt.

Det betyder, at regeringens udspil i forhold til dagbehandlingstilbud og interne skoler ikke får nogen velkommen modtagelse fra hverken den kommercielle eller den ikke-kommercielle side. Flere kilder beskriver det som nationalisering ind ad bagdøren, hvorvidt det kommer ske, vil de næste ugers forhandling mellem partierne vise.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her