Hovedstadskommunerne har det største bureaukrati i byggesagsbehandlingen

Del artiklen:
I København kæmper overborgmesteren for at bygge billige boliger, men sagsbehandlingstiderne er lange og det er med til at gøre boligerne dyrere. - Læs hvad man vil gøre ved det.
I København kæmper overborgmesteren for at bygge billige boliger, men sagsbehandlingstiderne er lange og det er med til at gøre boligerne dyrere. - Læs hvad man vil gøre ved det. - Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Kommunalt bureaukrati er en stopklods for byggeriet. Lange sagsbehandlingstider og vilkårlighed i byggesager koster erhvervslivet dyrt og modarbejder ønsket om flere billige boliger i hovedstadsområdet. ”Alle i markedet frygter dialogen med kommunen,” lyder det fra branchen. – Se hvem der topper.

Af Steen Houmark, redaktør af OPS-Indsigt, steen@nb-medier.dk

Københavns Kommune ligger i bunden når det kommer til sagsbehandlingstid. Det viser EjendomDanmarks årlige undersøgelse af kommunernes ejendomsvenlighed, som netop er offentliggjort. Her ligger København som landets hovedstad og største kommune som nr. 93 ud af 98 kommuner.

Det har stor samfundsøkonomisk betydning, når byggesager trækkes i langdrag, mener Jannick Nytoft, administrerende direktør i brancheorganisationen EjendomDanmark.

“Kommunernes behandling af byggesager har afgørende betydning for den fysiske udvikling af byerne. En lang sagsbehandling rammer ikke blot det konkrete byggeri, der bliver forsinket, men også investorer og håndværkere samt kommende beboere og lejere,” siger han.

Når sagen er interessant, er det fordi ejendomme er et helt centralt element i samfundsøkonomien, hvor der ifølge branchen årligt investeres i udvikling, vedligehold og renovering af bygninger for ca. 200 milliarder kroner.

Hovedstadskommunerne ligger i bunden

I København er man på politisk niveau meget opmærksom på, at det ser helt galt ud, når det kommer til kommunens sagsbehandlingstider.

”Vi har sat flere penge af, så vi kan hyrer nogle flere byggesagsbehandlere,” siger Jakob Næsager (C), der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i en kommentar til OPS-Indsigt.

Sigtet er, at man skal kunne komme ned på den nationale målsætning for sagsbehandlingstid.

Læs også:
Højere løn lokker byggesagsbehandlere væk fra kommuner

Men København er ikke alene om at fylde i bunden. De har selskab af flere hovedstadskommuner, hvor sagsbehandlingen og kommunernes ejendomsvenlighed ligger dårligt. Kommunerne Rødovre, Hvidovre, Albertslund, Rudersdal og Lyngby-Taarbæk kommer nemlig også ind på en Top-10 af de kommuner, der placerer sig dårligst. Kun en jysk kommune, Randers ligger i Top-10 fra bunden.

Endelig fremgår det af undersøgelsen, at det Ikke kun sagsbehandlingen, der koster dyrt i tid og penge for investorerne. Når først ejendommene er opført opkræves skatter og afgifter, der ligger tæt på et maksimalt niveau i hele Region Hovedstaden. Det gælder blandt andet afgifter som grundskyld og dækningsafgift. Kommuner i hovedstadsområdet indtager derfor otte ud af ti pladser i bunden af EjendomDanmarks undersøgelse.

Kommunernes ønske om flere billige boliger modarbejdes altså af deres eget indbyggede bureaukrati.

Man kunne spare over en halv milliard

De ti bedst placerede kommuner er bemærkelsesværdig nok alle jyske og det er i øvrigt karakteristisk, at tre ud af de fire store metropoler i Danmark (København, Aarhus, Aalborg) ligger uden for TOP-50, det fremgår af et fakta ark, som er tilknyttet undersøgelsen.

Sætter man fokus på København, ved vi, at byggeaktiviteten er stor og interessen politisk for billigere boliger er enorm.

Overborgmester Lars Wiess har tidligere sagt til Fagbladet Boligen:

”I København drejer vi på alle håndtag for at sikre boliger med en husleje, der kan betales af almindelige indkomster.”

Men det er spørgsmålet om det overhovedet er muligt også selvom man ansætter flere sagsbehandlere. I København halter nemlig det håndtag, der hedder sagsbehandlingen, særligt efter og forlænger processen med at komme i gang med byggeriet, når man læser undersøgelsen.

Fx skal en byggesag om et etagebyggeri for bolig ifølge de landsdækkende servicemål kunne afgøres på 60 dage. I 2020 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid af denne type sager på over 100 dage i Københavns Kommune.

“Det er problematisk for udviklingen af hovedstaden, når kommunen ikke kan levere en gennemskuelig og hurtig sagsbehandling. Det betyder, at regeringens mål om at tilføre København flere boliger bliver svært at opnå, fordi alle spillere i markedet frygter dialogen med kommunens bureaukrati,” siger Jannick Nytoft.

Nedbragte man sagsbehandlingstiden til 19 dage, svarende til den 10 hurtigste kommune kunne der frigøres et potentiale på omkring 670 millioner kroner, for når byggesager trækkes i langdrag, har det også stor betydning for prisen af ejendommen og i sidste ende lejen, hvis det drejer sig om en bolig.

Læs også:
Privat firma skal afhjælpe pukkel af byggesager

Inspirationskatalog

Frem for alene at kritisere kommunerne og kun rangere dem på en TOP-10 liste så har EjendomDanmark  op mod kommunalvalget udarbejdet et inspirationskatalog med 14 forslag til kommunalpolitikerne, der kan skabe endnu bedre lokale rammer. Forslagene lyder bl.a. på at fjerne dækningsafgiften, men der er også bud på, hvordan kommunerne kan optimere deres byggesagsbehandlingstid.

Top:
 
 1. Billund
 2. Hedensted
 3. Viborg
 4. Herning
 5. Skive
 6. Thisted
 7. Struer
 8. Middelfart
 9. Vesthimmerlands
 10. Vejen

Bund:

 89. Hørsholm
 90. Kalundborg
 91. Randers
 92. Halsnæs
 93. København
 94. Lyngby-Taarbæk
 95. Rudersdal
 96. Albertslund
 97. Hvidovre
 98. Rødovre

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her