Skip to main content

Christian Nyvang Qvick har skrevet en glimrende og brugbar bog om visionsledelse. Bogen fokuserer på, hvordan offentlige ledere på alle niveauer kan formulere, formidle og fastholde en vision for den organisation, de leder.

Bogen er let at læse, men ikke letlæst, for det er tydeligt hele vejen igennem, at Christian Nyvang Qvick er forskningsmæssig særdeles velfunderet og formår at bruge sin store baggrundsviden i den praktiske oversættelse i det konkrete arbejde med visionsledelse.

Bogen er holdt i ”du-form”, så læseren bliver holdt fast i, hvordan man som leder skaber en klar og meningsfuld retning for organisationen. Bogen er disponeret på en måde, så faserne omkring formulering, formidling og fastholdelse af visionen bliver udfoldet. Pointerne i de forskellige faser er hele tiden illustreret med gode konkrete eksempler fra de mange organisationer, som forfatteren har stiftet kendskab med bl.a. under sit arbejde i Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse ved Aarhus Universitet og gennem sit efterfølgende arbejde i LEAD.

En konkret tilgang

Forfatteren går frisk til den og giver sine egne gode bud på, hvordan de forskellige udfordringer kan gribes an og har ingen berøringsangst i forhold til at give gode råd og vejledninger. Det er tydeligt, at Christian Nyvang Qvick har været på en frugtbar rejse gennem den akademiske ledelseslitteratur og nu tørster efter at omsætte det til praktisk ledelsesrådgivning.

Et af de bedste eksempler på den konkrete tilgang til det komplekse arbejde med visionsledelse i driftstunge offentlige organisationer er kapitlerne om formidlingen af visionen. Her bliver ”de 12 karismatiske kommunikationsteknikker” beskrevet klart og jordnært og der er virkelig mange gode pointer at hente i forfatterens kliniske dissektion af indholdet i ”karismatisk kommunikation”. Teknikkerne kan læres systematisk og bogen giver en række helt præcise anvisninger på, hvordan man som leder kan forbedre sin kommunikation og formidling.

Anbefales alle der bedriver ledelse

Igennem bogens forskellige kapitler er der også stor fokus på, hvordan medarbejderne og andre interessenter kan tænkes ind i arbejdet med visionsledelse og bogen rummer rigtigt mange fine perspektiveringer af kompleksiteten af at bedrive visionsledelse i det offentlige, men fastholder samtidig konstant vigtigheden af at fastholde indsatsen og giver særdeles brugbare ideer til at komme videre – også når det bliver rigtigt svært.

Bogen kan varmt anbefales til alle, der bedriver ledelse, og er endnu et opmuntrende bidrag til den nye energi, der er kommet omkring udviklingen af offentlig ledelse efter Ledelseskommissionens arbejde.

“Visionsledelse” er ud kommet fra Hans Reitzels Forlag i 2021.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger