Grønlandsk infrastrukturprojekt løber ind i flere problemer

Del artiklen:
Arkivfoto
Arkivfoto - Foto: Bjarne Lüthcke/Nf-Nf/Ritzau Scanpix

Grønlands lufthavnsselskab har annulleret et udbud på en del af et historisk stort lufthavnsbyggeri og det er ikke første gang, projektet løber ind i startvanskeligheder.

Af Steen Houmark, [email protected]

Den nye lufthavnsstruktur i Grønland kaldes populært lufthavnspakken og er Grønlands største investering i infrastruktur nogensinde.
Arbejdet med lufthavnene begyndte helt tilbage i 2009. Der er nu gået 10 år og projektet løber fortsat ind i vanskeligheder, der illustrere, hvad der kan ske, når udbyders forventninger og leverandørenes tilbud ikke matcher hinanden.

Sidste sommer skrev OPS-Indsigt om udfordringerne ved at få tilbudsgivere nok, nu har man så fået fem tilbud, men de var altså for dyre

Læs også:
Direktør utilfreds med få bud på lufthavne i Grønland

Denne gang omhandler det den nye indenrigs lufthavn i Qaqortoq i Sydgrønland, som er en del af infrastrukturprojektet.

Alle tilbud var for dyre

Kalaallit Airports Domestic A/S afholdt den 27. april 2020 licitation over anlægsarbejderne til den nye lufthavn i Qaqortoq. Selskabet modtog fem tilbud, som prismæssigt alle var for dyre – De lå væsentligt over selskabets anlægsbudget. Skriver selskabet i en pressemeddelelse

Det betyder at lufthavnsselskabet Kalaallit Airports Domestic ikke kan holde budgettet på at bygge lufthavnen i Qaqortoq. Det skriver det grønlandske medie sermitsiaq.ag.

Planen var, at aftalen om et udbud for lufthavnen skulle have været landet i maj. Det skete ikke.

Forhandlinger og prisnedslag førte ikke til noget

Selv efter forhandlinger om prisnedslag med to tilbudsgivende selskaber og et forsøg for at få flere penge fra Naalakkersuisut, den grønlandske regering, kan enderne stadig ikke mødes.

Der skal findes flere penge eller laves om på den 1500 meter lange landingsbane, hvis lufthavnen skal blive til virkelighed.

Ifølge Aviaaja Knudsen, projektdirektør i Kalaallit Airports, er det Naalakkersuisut, som skal vedtage ændringerne, hvis en ny udbudsrunde næste år skal komme på tale.

“Vi har fået nogle meget klare opdrag for, hvordan de her lufthavnsprojekter skal se ud, og hvis de skal ændres, så er det Selvstyret og Naalakkersuisut, der skal med indover,” siger hun til det grønlandske medie KNR.

Det indikerer at udbyders kvalitets- og kravsspecifikationerne ikke matcher markeds prisniveau.

Vil i samråd med selvstyret

Selskabets ledelse vil i samråd med Selvstyret med henblik på et fornyet udbud næste år.

”Selskabets ledelse vil nu, i samråd med Grønlands Selvstyre, arbejde videre på at identificere mulige ændringer af projektet med henblik på at bringe omkostningerne ned, ligesom selskabet vil fortsætte dialogen med Selvstyret om tilførsel af yderligere finansiering til projektet, således at lufthavnsprojektet i Qaqortoq forventeligt kan udbydes på ny i 2021 og med færdiggørelse i 2024”, siger bestyrelsesformand Johannus Egholm Hansen i en pressemeddelelse.

Et projekt på milliarder

Det samlede projekt indeholder byggerier for op mod 3,6 milliarder kroner. Det regnes for at være den største infrastrukturinvestering i Grønlands historie.

Projektet omfatter nybyggeri af lufthavnen i Qaqortoq og udbygninger af de eksisterende lufthavne i Nuuk og Ilulissat og det er ikke første gang at det har været forsinket.

Aftalen indebærer, at Danmark bidrager med 700 millioner kroner i Kalaallit Airports International.

Det giver den danske stat en ejerandel på 33,3 procent af lufthavnsselskabet.

Lufthavnen i Qaqortoq bliver som resultat af udbudsstoppet forsinket. Hvis et nyt udbud kommer i hus i 2021, ventes den at kunne stå færdig i 2024. Det er et år senere end planlagt.

sho/ritzau/

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt i 4 uger gratis og få adgang med det samme
Eller log ind nedenfor

Glemt adgangskode - lav en ny her