Et computerstyret system skal identificere børn i akut fare og rykke dem frem i køen til Børnetelefonen. Derudover skal systemet være med på en lytter, når ansatte snakker med de børn og unge, der ringer ind.
Det er mennesker af kød og blod, der tager telefonen og svarer på chatten, når børn i krise ringer eller skriver til Børnetelefonen.
Men fremover får de cirka 500 frivillige rådgivere bag tjenesten, der drives af Børns Vilkår, en hjælpende hånd fra den nyeste teknologi.
Nu skal kunstig intelligens bruges til at sikre hurtigere hjælp til børn i krise og give plads til endnu flere samtaler.
En usynlig kollega med en kæmpe statistisk paratviden
Forestil dig, at du har en kollega, som har statistisk paratviden på rygraden om mange tusinde samtaler med børn. Denne usynlige kollega lytter med og giver dig løbende gule post-it-sedler med gode råd, baggrundsviden eller hjælpsomme henvisninger. Det er målet for et nyt partnerskabsprojekt med kunstig intelligens, som Børns Vilkår har startet op sammen med it-firmaet itelligence.
”Vores forventning er, at det her system kan hjælpe os på to måder: For det første kan det rykke nogle børn, der er i en akut faresituation, frem i køen, så de kan få hurtigere hjælp,” siger direktør Rasmus Kjeldahl, Børns Vilkår.
Ordvalget kan indikere, om barnet er udsat for vold
Systemet er indrettet således at det kan opfange ord og formuleringer fra børn, der udsættes for vold og overgreb, måske uden at de selv siger det direkte. Det sker teknisk ved hjælp af avancerede algoritmer og erfaringer fra tidligere sager.
Systemet kan for eksempel fortælle rådgiveren, at ordvalget fra et barn med stor sandsynlighed indikerer, at barnet er udsat for vold.
Kan overtage rådgiverens arbejde efter samtalen og frigøre mere tid til flere samtaler
Direktøren for Børns Vilkår understreger, at alle børn fortsat vil være 100 procent anonyme, selv om den kunstige intelligens lytter med.
Når organisationen tager den nye teknologi i brug, handler det ifølge direktøren om to ting:
Dels at sikre, at også mindre erfarne rådgivere opfanger signaler fra børn, der udsættes for overgreb eller andre former for svigt.
Dels at sikre, at flere samtaler kan ekspederes, og flere børn hjælpes.
Den nye teknologi kan også overtage en del af rådgiverens arbejde efter en samtale.
Her skal et skema om samtalen udfyldes, og det kan systemet fremover klare.
Det skal frigøre tid til, at rådgiverne kan hjælpe endnu flere børn. Antallet af henvendelser stiger cirka 10 procent hvert år.
”Sidste år havde vi cirka 220.000 henvendelser til Børnetelefonen. Men det var kun 50.000-55.000 af dem, der førte til egentlige rådgivninger. Kan vi få kunstig intelligens til at reducere tidsforbruget til registrering og informationssøgning, så kan vi få flere børn igennem og skabe en endnu bedre tjeneste,” siger Rasmus Kjeldahl.
Et meningsfuldt projekt
Hos firmaet Itelligence er projektet samansvar i praksis
”Vi arbejder normalt med virksomheders data, hvor det handler om at hjælpe kunder med at drive en bedre forretning. Samarbejdet med Børns Vilkår giver os et boost, fordi formålet er så menneskeligt og meningsfuldt. For os er det samfundsansvar i praksis,” siger direktør Per Falck Jensen fra itelligence. Han er leder af det danske selskab i en global koncern af it-konsulenter, hvor projektet forstærker den interne team spirit.
”For os handler projektet i første omgang om at hjælpe med et godt formål, men samtidig får vi lejlighed til at arbejde helt ude på forkanten af, hvad AI kan gøre for en virksomhed. Vi er helt sikre på, at vores AI-team kan bruge disse erfaringer for andre kunder, som vil bruge data og software til at forbedre deres kundedialog.”
Indførelsen af den nye teknologi vil ske gradvist, og første del ventes på plads inden sommer. Det sker i første omgang, når på kontorer i København og Aarhus.
Kort om Børns Vilkår
Børns Vilkår står bag Børnetelefonen.
Børns Vilkår er stiftet i januar 1977 og er en social, humanitær interesseorganisation for børn og unge i Danmark.
Fakta: Sådan vil Børnetelefonen bruge kunstig intelligens
- Projektet drives i et partnerskab mellem Børns Vilkår og firmaet itelligence.
- Tidligere kommunikation mellem rådgivere og børn indlæses af avanceret software. Systemet kan på den baggrund bruge den opnåede viden og komme med indspark til rådgivere under kommunikationen.
- Hvis for eksempel et barn bruger bestemte ord og vendinger, vil systemet gå tilbage i historikken og finde sager, hvor børn har anvendt lignende udtryk. På den måde kan systemet komme med forslag til rådgiveren, mens kommunikationen foregår.
- Det kaldes også kunstig intelligens, når maskiner designes til at efterligne den menneskelige intelligens. Kunstig intelligens møder vi flere og flere steder i hverdagen. Det kan være i form af smartphone-assistenterne Siri eller Alexa, som kan svare på spørgsmål eller skrive beskeder. Andre eksempler er sang- eller filmanbefalinger fra for eksempel Spotify og Netflix.
- Der findes også “samtale-bots”, der chatter med brugere på hjemmesider.
- Kunstig intelligens bruges også til ansigtsgenkendelse og til at diagnosticere sygdomme ud fra store datasæt.
Kilder: Børns Vilkår, Etisk Råd, Ritzau