Skip to main content

Den fjerde industrielle revolution – også kaldet Industri 4.0 – er rullet ind over Danmark. Den har i den grad haft sit indtog på Fyn, hvor teknologiske vækstvirksomheder er blomstret frem i de seneste år. Med omkring 350 fynske it-, robot- og dronevirksomheder er Odense ved at udvikle sig som kraftcenter for teknologi både nationalt og internationalt.Det forsøger Odense Kommune nu at udnytte i form af en lang række partnerskaber på børn- og ungeområdet. Odense Byråd har vedtaget strategien “Verdens bedste robotby i børnehøjde”. Samtidig har man afsat 50 millioner kroner over ti år til uddannelse af børn og unge.Det første partnerskab skal understøtte Odenses position som tech-kraft-centerAmbitionen er, at strategien eksekveres igennem en lang række partnerskaber med bl.a. lokale it- og robotvirksomheder, der tilsammen også bidrager med 50 millioner kroner. Aktuelt er den første aftale til en værdi af 500.000 kroner indgået med Facebook.IT-virksomheden Facebook bakker op om Odense Kommunes ambition om, at byens børn skal opleve, at de bor i en “robotby”. Det nye partnerskab støtter opkvalificering af lærere og pædagoger, så de bliver endnu dygtigere til at ruste børnene til fremtiden i en by, der blandt andet lever af teknologi og digitalisering.

“Jeg er stolt af, at Facebook så kort tid efter etableringen i Odense melder sig på banen som en markant samarbejdspartner. Styrken i den nye strategi er, at vi har indset, at dannelse og uddannelse af vores børn til fremtiden ikke alene er et dagtilbudsprojekt eller et skoleprojekt, men et byprojekt. Jeg håber, at flere af vores virksomheder vil følge efter, så vi kan nå målet om at fordoble de 50 millioner kroner, som byrådet har sat af,” siger børn- og ungerådmand Susanne Crawley Larsen.Efteruddannelse og nyt teknologisk legetøj6. klasse på Seden Skole agerede kulisse, da partnerskabet mellem Facebook og Odense Kommune officielt blev indgået. Eleverne har nemlig i denne uge arbejdet med udvikling og kodning af deres egne små computerspil. Der bevæger de sig ind i en verden med digital kodning gennem ‘”Coding Class”. 

Det er netop 6. årgangs lærere, der som de første får gavn af det nye partnerskab, når de kommer på kursus og får flere kompetencer til at fortsætte arbejdet med det digitale kodesprog i hverdagen i klasserne.

Eleverne i 6. klasse på Seden Skole udvikler og koder deres egne spil i Coding Class. Foto: Odense Kommune

Det nye partnerskab rummer også børnehaverne i Odense. I ti børnehuse er det planen at medarbejderne deltager i et forløb, der vil give dem basal forståelse for programmering gennem leg med robotter og forskellige platforme, der er målrettet de mindre børn. Desuden giver partnerskabet mulighed for, at der kan købes nye teknologier ind til børnenes leg og læring, som også børnene i andre børnehuse vil få i hænderne.

“Vi er utroligt glade for at have fået muligheden for at støtte op om et projekt, der sætter fokus på digital dannelse af Odenses børn og unge. Det er ikke længe siden, vi slog dørene op i Odense, så det betyder meget, at vi allerede nu kan bidrage til et arbejde, der kombinerer teknologi og uddannelse i vores nye lokalområde. Vi vil gerne være en aktiv del af fællesskabet i Odense, og vi ser frem til et godt samarbejde med Odense Kommune om ‘Verdens bedste robotby i børnehøjde’ og fremtidige projekter, siger Carsten Sørensen, der er Site Manager for Facebook’s Data Center i Odense.

Fakta om ‘Verdens bedste robotby i børnehøjde’Odense Byråd vedtog den 13. november strategien “Verdens bedste robotby”Kommunens egen finansiering af de først 50 millioner kroner kommer fra salget af naturgasselskabet Nature Energy, som Odense Kommune solgte i december 2017.Herudover er ambitionen at rejse yderligere 50 millioner kroner gennem strategiske partnerskaber med virksomheder, fonde og uddannelsessteder.

Strategien står på tre ben:

  1. – Alle voksne omkring børnene skal rustes til at hjælpe børnene i deres digitale dannelse.
  2. – Byen skal have et børn- og ungemiljø med fokus på robotter og teknologi-fantasi i et internationalt snit.
  3. – Strategiske partnerskaber skal binde tætte bånd mellem fx daginstitutioner, folkeskoler, erhvervsliv og frivillige.

Find den samlede strategi her

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply