Netcompany vinder levering af digital post over e-Boks

Del artiklen:
Netcompany har vundet det omstridte udbud med at levere digital post
Netcompany har vundet det omstridte udbud med at levere digital post - Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix
It-selskabet Netcompany har vundet det omstridte digitale udbud som vores digitale postbud af offentlige post, men dermed er problemerne ikke løst.

Skrevet af Steen Houmark[email protected]

Det er nu officielt at it-selskabet Netcompany har vundet en kontrakt med staten på 202 millioner kroner.

Det bliver dermed Netcompany, der fra 2021 skal levere digital post fra det offentlige til ca 4 millioner borgere og virksomheder. Det skriver Digitaliseringsstyrelsen i en pressemeddelelse.

“Danskerne kan se frem til en ny, brugervenlig og åben platform, der gør op med fortidens monopol, og som er tilpasset fremtidens behov og med fokus på høj sikkerhed,” lyder det fra André Rogaczewski, administrerende direktør i Netcompany, i en skriftlig kommentar.

Danskerne risikerer altså fra 2021 at skulle læse den digitale post to forskellige steder.

Historien om udbud af digital post er fortællingen om, hvor svært det kan være for myndigheder når man udbyder offentlig infrastruktur. Vejen har været brolagt med udfordringer, forsinkelser og klager, hvor Klagenævnet for udbud senest har givet en af tilbudsgiverne medhold i at Digitaliseringsstyrelsen brød udbudsloven.

Læs også:
Digitaliseringsstyrelsen brød udbudsloven

Selv om E-Boks tabte udbuddet får de mulighed for også i fremtiden at vise post fra det offentlige, hvis de altså ønsker det.

Udfordringen er, at e-Boks i dag har kontrakten på at distribuere den offentlige post. Det bliver altså fremover Netcompany.

Det private e-Boks har desuden kontrakt med en række store private selskaber som banker og forsikringsselskaber. Langt de fleste borgere kan derfor læse både deres private og offentlige post hos e-Boks.

Den nye digitale postløsning er udviklet sådan, at e-Boks også fremover vil kunne vælge at vise den offentlige post sammen med den private post. Dog kun hvis virksomheden ønsker det.

Det er endnu ikke til at sige, hvad e-Boks beslutter, siger den administrerende direktør i selskabet, Ulrik Falkner Thagesen.

“Vi kender ikke vilkårene eller formen for fortsat at vise offentlig post.” 

“Det er ikke klart for nogen, men vi vil prøve at gå konstruktivt til værks, indgå i tæt dialog og afvente udmelding om vilkårene og tankerne bag,” siger han.

Der skal udvikles en ny APP, der skal koordinere de digitale postkasser

Fra Digitaliseringsstyrelsens side bliver der uanset e-Boks’ beslutning udviklet en ny app til den offentlige digitale post.

Risikoen for flere digitale postkasser har tidligere på året vakt røre. Særligt hos den ældre del af befolkningen, hvor flere har svært ved at læse digital post.

Tidligere på året bad finansminister Nicolai Wammen (S) Kammeradvokaten om at undersøge, om udbuddet kunne laves om, så det blev et krav, at post fra det offentlige og det private landede i samme digitale postkasse.

Kammeradvokaten afgjorde dengang, at udbuddet ikke kunne genåbnes.

Læs : Kammeradvokaten har punkteret regeringens planer om at ændre udbuddet af digital post

Kontrakten om levering af digital post har en samlet værdi på 202 millioner kroner.

Cirka 4,4 millioner borgere samt alle virksomheder anvender i dag digital post.

Ældre Sagen frygter forvirring ved to digitale postkasser

Udsigten til måske at skulle tjekke sin digitale post to forskellige steder vækker bekymring hos Ældre Sagen.

Charlotte Avnsted-Vilman, seniorkonsulent i Ældre Sagen, peger på, at der fortsat er mange, som har svært ved at håndtere digitale løsninger.

 “Det, der er vigtigt for os, er, at der er brugervenlige digitale løsninger. Det skal være enkelt og lige til. Der frygter vi selvfølgelig i Ældre Sagen, at to postkasser kan resultere i forvirring og frustration.”

 Hun understreger, at Ældre Sagen ikke har nogen holdning til, hvilken virksomhed der skal levere den digitale post.

Her lyder der fra Ældre Sagen et ønske om, at man hjælper folk godt i gang.

“Selvfølgelig ligger det i sagens natur, at når der er en ny udbyder, så vil der også komme en ny hjemmeside og en ny app. Men det er vigtigt, at man har fokus på at hjælpe folk ordentligt i gang,” siger Charlotte Avnsted-Vilman.

/hou/ritzau/