Skip to main content

Da Region Hovedstaden i 2024 sendte flytransporten mellem Bornholm og Sjælland i udbud, var målet en mere effektiv og økonomisk løsning for patient- og personaletransport, for den ruteaftale man havde haft siden 2021.

Men udbuddet blev annulleret i juni 2025 efter fejl i udbudsmaterialet, og regionen måtte i stedet forhandle direkte med den eneste tilbudsgiver – DAT A/S.

Resultatet blev en fireårig kontrakt til en værdi af ca. 34 mio. kr. årligt, hvilket er 10 mio. kr. mere end hidtil – samtidig med, at der fra december 2025 bliver fem i stedet for seks daglige rotationer mellem Bornholms Lufthavn og København.

Og det kan godt give problemer for patientlogistikken skriver Regional-Indsigt.

Nyt samarbejde i beredskabet

Selvom aftalen blev dyrere og færre afgange en realitet, har regionen fået et nyt element af samarbejde, der udvider flyselskabets rolle.

“Som noget helt nyt kommer vi til at indgå i beredskabsarbejdet på Bornholms Hospital. Det er vi stolte af, og vi er klar, også hvis det i en akut beredskabssituation bliver nødvendigt at flyve patienter eller personale til og fra Bornholm,” siger Robert Rungholm, kommerciel direktør i DAT i en pressemeddelelse.

Dermed bliver DAT ikke blot transportør, men også beredskabsaktør for regionen – et udtryk for den type fleksible OPS-modeller, hvor private leverandører får en aktiv rolle i den offentlige beredskabskæde.

Fra udbudsfejl til samarbejdsaftale

Regionen havde oprindeligt planlagt et EU-udbud til en samlet værdi på omkring 90 mio. kr. over fire år. Da udbuddet faldt, valgte man at forhandle med DAT for at undgå afbrydelser i flydriften, der er vital for både patienter, personale og øens erhvervsliv

Ifølge en analyse foretaget for Kontaktrådet for Trafikbetjeningen af Bornholm udgør patienter og sundhedspersonale ca. 15 % af rutegrundlaget, og flyet er en forudsætning for daglige pendler- og behandlingsforløb mellem Bornholm og Sjælland.

“Vi investerer i ruten, fordi det er alfa og omega for patienterne, at de kan blive fløjet fra øen og få behandling på Sjælland, når det er nødvendigt,” siger Leila Lindén (S), medlem af regionsrådet og tidligere direktør for Bornholms Hospital.

Selvom forløbet begyndte med en udbudsfejl og forhandlingsresultater er en prisstigning på over 30 pct., så peger den endelige aftale på en vej, som flere regioner og kommuner kunne arbejde mere med, nemlig integration af private leverandører i beredskab og drift, fremfor blot at købe ydelser.

Hvor de klassiske servicekontrakter primært handler om pris og frekvens, bygger den nye DAT-aftale på driftssikkerhed og samarbejde i kritiske situationer – en form for offentlig-privat beredskabslogik.

Fakta

  • Operatør: DAT A/S
  • Kontraktperiode: 1. december 2025 – 30. november 2029
  • Værdi: ca. 34 mio. kr. årligt (tidl. 24 mio. kr.)
  • Afgange: 5 daglige rotationer (tidl. 6)
  • Nyt samarbejdselement: DAT indgår i Bornholms Hospitals beredskab
  • Andel patienter/personale: ca. 15 % af passagererne

Kilder: Region Hovedstaden, DAT, Check-in.dk og Epinion/EY-analysen 2024

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind