Mens medierne og de politiske partier først for alvor varmer op til kommunalvalget, har Dansk Industri (DI) gjort et kæmpe forarbejde for at komme på landevejen og møde de lokale kandidater. Organisationen har nemlig rullet en kampagne ud, der kombinerer lokal tilstedeværelse, medlemspleje og politisk dialog.
”Kommunerne er en af vores vigtigste aktører, når det handler om at skabe de bedst mulige rammevilkår for at drive virksomhed i Danmark,” siger Henrik Marcher Larsen, fagleder i DI.
”Langt det meste af det, kommunerne beskæftiger sig med – beskæftigelse, velfærd, infrastruktur, energiplanlægning og klima – påvirker virksomhedernes hverdag direkte. Derfor prioriterer vi at være synlige og i tæt dialog med kommunerne,” fortæller han OPS-Indsigt, da vi kontakter ham.
Et erhvervspolitisk fremstød forklædt som bustur
Dansk Industri har i praksis gjort kommunalvalget til en anledning, hvor man kan styrke relationerne til både kendte og nye lokalpolitikere. Det vil siger DI har inviteret alle kandidater uanset om det er første gang de stiller op, eller om det er en siddende borgmester.
“Vi har skabt et mødested i form af en bus, hvor virksomheder fra hele landet kan mødes med de lokale kandidater og drøfte de ting, som fylder og godt kan varierer afhængigt af hvorhen vi er i landet, og hvad det er for en virksomhed,” siger Henrik Marcher Larsen til OPS-Indsigt.
Alle er velkomne ombord, og målet er klart, man får skabt relation ud til mange af de lokalpolitikere, som DI ikke ser i hverdagen.
Organisationen har arrangeret det således, at der kører fra uge 44 to busser i hver sin landsdel, som på 10 dage besøger 70 virksomheder i 36 kommuner. På hver tur deltager lokale kandidater, uanset partifarve og anciennitet.
”Vi havde et mål omkring 700 tilmeldte, men vi har allerede over 800 tilmeldte kandidater. Jeg håber derfor på at runde 1.000,” fortæller Henrik Marcher Larsen.
Det vil sige at allerede nu har DI fat i mellem 8 – 9 procent af kandidaterne, som på deres bustur kommer til debat og rundvisning hos de lokale virksomheder, og emnerne varierer fra byggesagsbehandling og erhvervsjord til unges adgang til fritidsjob.
Unge, folkeskole og arbejdsliv som rød tråd
Dansk Industri har udpeget fire vigtige områder, som de har fokus på under busturen. Grøn omstilling, velfærd, bøvl & byrder, og Unge. Særligt det sidste tema tegner en politisk hovedlinje i kampagnen.
Ungeområdet er et felt, hvor DI mener, at kommunerne og virksomhederne bør arbejde tættere sammen.
”Vi kigger ind i nogle meget små ungdomsårgange de kommende år. Det gør det endnu vigtigere, at de unge klarer sig godt, at de trives og får de kompetencer, der skal til for at få et godt arbejdsliv,” siger Henrik Marcher Larsen og fortsætter;
”Vi håber, at kommunalvalget vil give mere vægt til temaet om de unges vej fra skole til job – her kan kommunerne og virksomhederne sammen gøre en forskel.”
Dansk Industri sætter derfor fokus på kvaliteten i folkeskolen, samarbejde mellem skole og erhvervsliv samt flere muligheder for praktik og fritidsjob. Hertil kommer, at DI den 27. oktober lancerer et konkret udspil med anbefalinger til kommunerne.
Kommuner – ikke regioner
Hvor Dansk Erhverv har valgt at gå regionalt til værks i sin kampagne, prioriterer DI kommunerne som omdrejningspunkt.
Ifølge Henrik Marcher Larsen har man ikke glemt regionerne, men kommunerne har den mest direkte indflydelse på rammevilkår på tværs af brancher for virksomhederne.
”Regionerne spiller bestemt en rolle – især på sundhedsområdet – men når det handler om myndighedsarbejde, infrastruktur og erhvervsudvikling, er kommunerne nøglen. Det er her, vi kan gøre den største forskel for vores medlemmer,” siger han.
Fra kampagne til samarbejde
For DI handler initiativet ikke blot om synlighed, men om at styrke det lokale offentligt-private samspil.
Busturene bringer kandidaterne helt tæt på de produktionshaller og erhvervsmiljøer, de senere skal træffe beslutninger om – og dermed åbnes en konkret dialog om, hvordan virksomheder og kommuner sammen kan løfte udfordringer på fx klima, beskæftigelse og unge.