Dansk Erhverv har valgt at gøre regionsrådsvalget til november til genstand for en egentlig kampagneindsats. På en ny kampagneside samler organisationen analyser, fakta og anbefalinger indenfor sundhedspolitik – fra patientrettigheder til digitalisering og psykiatri – med et særligt blik for offentlig-privat samarbejde.
Det er et initiativ, der bryder med mønsteret. I de landsdækkende medier fylder kommunalvalget stort set alt i følge vores søstermedie Regional-Indsigt mens regionerne ofte reduceres til en fodnote. Netop derfor kan Dansk Erhvervs satsning ramme et uopdyrket land.
“Der er meget på spil”
Ifølge branchedirektør for Sundhed og Life Science i Dansk Erhverv, Katrina Feilberg Schouenborg, er baggrunden klar:
”Sundhed har i adskillige år været den absolutte topscorer som danskernes vigtigste prioritet ved folketingsvalgene. Alligevel er interessen for regionsrådsvalgene ofte meget lav, selvom det er her, at man som borger kan få indflydelse på, hvordan det lokale sundhedsvæsen skal indrettes og hvilke områder, der skal prioriteres. Derfor vil vi gerne bidrage til at øge fokus på regionsrådsvalget med vores valgsite. For der er meget på spil,” understreger hun overfor OPS-Indsigt.
Katrina Feilberg peger desuden på, at det nære sundhedsvæsen bliver det centrale omdrejningspunkt ved valget:
”Et af sundhedsreformens absolutte omdrejningspunkter er, hvordan man kan styrke det nære sundhedsvæsen i de områder, hvor sygdomsbehovene er størst, og hvor der samtidig er længst til både praktiserende læger, speciallæger og andre sundhedstilbud. For Dansk Erhverv er det vigtigt, at de nye regionsråd og de 17 nye sundhedsråd fra start har fokus på potentialerne i offentlig-privat samarbejde.”
Regionerne køber ind for milliarder
Ifølge Danske Regioner køber regionerne årligt ind for omkring 30 mia. kr., og halvdelen sker gennem fællesudbud.
Det betyder, at store dele af det danske sundhedsvæsen er tæt knyttet til private leverandører – fra medicoteknisk udstyr og it til diabetesteknologi og værnemidler.
Det er netop her, Dansk Erhverv har en kommerciel interesse i at få mere spotlys på regionsvalget. For deres medlemmer inden for sundhed og life science er det nemlig afgørende, hvordan de politiske rammer sættes for samarbejde, innovation og udbud.
Debat med spidskandidater
Dansk Erhverv stopper ikke ved analyser og fakta. Organisationen har også inviteret de fleste af spidskandidaterne i Region Østdanmark til debat den 7. november. (DF mangler)
Arrangementet er planlagt sammen med Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet ved Københavns Universitet, hvor man inviterer virksomheder og studerende til en debat forud for regionalvalget til Region Østdanmark.
Det er lidt en genistreg, for netop valget i Region Østdanmark forventes at blive ekstremt hårdt, da antallet af stemmer der skal til et mandat er eksploderet i følge vores søstermedie Regional-Indsigt. Alt i alt peger tiltaget med debatarrangementet på et ønske om at skabe synlighed omkring regionernes valgkamp – og måske give vælgerne et mere håndgribeligt indtryk af, hvad der står på spil, når de sætter krydset.
Men kunne der også være et andet perspektiv?
Medlemmernes butiksvindue
Dansk Erhverv har på sundhedsområdet en bred medlemsbase, der spænder fra behandlende virksomheder til store life science-koncerner og patientorganisationer.
For de her virksomheder er regionsvalget ikke blot en politisk formalitet, men en direkte ramme for, hvordan de kan bidrage til at løse opgaver i sundhedsvæsenet.
”Vores valgsite er en mulighed for at vise frem, hvordan vores medlemmer dagligt bidrager til at styrke det danske sundhedsvæsen – og ikke mindst – hvordan de kan bidrage til at opretholde et stærkt sundhedsvæsen, som kan sikre en kvalitetsfuld behandling til den stigende gruppe af ældre og patienter med kroniske sygdomme,” forklarer Katrina Feilberg.
En utraditionel kampagneindsats
Dansk Erhverv er ikke den eneste erhvervsorganisation, som er ude med kampagner forud for valget den 18 november. Dansk Industri har fx. en valgbus, der kører rundt til kommunerne.
Det interessante ved Dansk Erhvervs kampagne er, at man har sat spot på regionalvalget.
Hvor meget kampagnesiden og arrangementerne vil flytte på vælgernes interesse, er uvist. Men Dansk Erhverv har taget et markant initiativ på en arena, hvor de traditionelle medier hidtil har sat få spotlys. Med en blanding af analyser, politiske udspil og direkte debat forsøger organisationen at bringe regionernes sundhedsdagsorden højere op på den politiske radar.
”Hold øje med vores valgsite, så du kan holde dig opdateret på valget og vores seneste politiske udspil og analyser om sundhedspolitiske trends. Jeg garanterer, at det bliver et slaraffenland for folk med interesse for sundhedspolitik,” lover Katrina Feilberg.