Skip to main content

Da PreMed i foråret 2025 opsagde sin ambulancekontrakt med Region Nordjylland, skabte det opsigt. Det er sjældent, at en privat leverandør trækker sig ud af en opgave i utide, og selskabets begrundelse var lige så klar, som den var alvorlig:

“Vi må erkende, at vi under de nuværende vilkår ikke kan sikre en forretning, der er langtidsholdbar og levedygtig,” sagde adm. direktør Anders Vikke i et interview med TV2 Nord i april.

Siden fulgte en politisk beslutning i Region Nordjylland om at sende 40 procent af ambulancedriften – dækkende Thy, Mors, Han Herred og Himmerland – i udbud igen.

Udbudsmaterialet er netop offentliggjort i en pressemeddelelse, og en gennemgang viser, at mange af PreMeds kritikpunkter er genkendelige i den model, regionen nu lægger op til.

Fast pris – ukendte udgifter

Afregningsmodellen i udbuddet kombinerer faste betalinger for beredskab med variable afregninger pr. opgave. Men regionen garanterer ikke noget fast aktivitetsniveau, og der åbnes ikke op for kompensation ved stigende brændstofpriser, inflation eller lønpres. 

Med andre ord: Den, der vinder kontrakten, bærer umiddelbart risikoen for markedsudsvingene i hele perioden – og skal samtidig kunne honorere stramme krav til svartider, bemanding og dokumentation.

Det er netop denne type økonomisk usikkerhed, PreMed pegede på i foråret. Selskabet oplevede, at den aftalte betaling ikke stod mål med virkelighedens stigende omkostninger og personalemangel. 

En vurdering, som et notat fra regionen dengang delvist bekræftede ifølge Regional-Indsigt, da det viste, at første udbud i 2020 medførte årlige besparelser for regionen på 25 mio. kr., som siden blev skærpet yderligere.

Bodsbestemmelser og lokal tilstedeværelse

Det nye udbudsmateriale rummer også skrappe bodsbestemmelser: Hvis krav til oppetid eller responstid ikke overholdes, kan regionen modregne direkte i månedlige betalinger. Samtidig kræves det, at leverandøren har operativ ledelse og vagtcentral fysisk placeret i regionen og er dækket af overenskomst.

Dét hæver adgangsbarrieren betydeligt. Det begrænser antallet af potentielle bydere – og øger den økonomiske risiko yderligere, især for mindre eller andre aktører end de kendte.

Alligevel lyder det fra regionen:

“Nu skal vi ud at undersøge markedet for mulige nye leverandører. Vi håber, der vil være stor interesse for at byde ind på ambulancedriften, og vi ser frem til at modtage tilbud den kommende tid,” siger Pia Buus Pinstrup (K), formand for udvalget for Det Nære Sundhedsvæsen.

Kontrolberegning som usikkerhedsfaktor

Regionen oplyser, at der sideløbende med udbudsprocessen gennemføres en kontrolberegning af regional drift. Hvis denne viser sig billigere end de indkomne tilbud, forbeholder regionen sig ret til ikke at tildele kontrakten og i stedet hjemtage opgaven.

Det skaber en ekstra usikkerhed for potentielle leverandører, der skal bruge betydelige ressourcer på at udarbejde tilbud – uden garanti for, at det fører til en aftale.

🔚 Et udbud, der bekræfter fortiden?

Samlet set er der meget, der tyder på, at PreMed i foråret satte ord på nogle af de grundlæggende strukturelle ubalancer, der ser ud til fortsat at præge det nordjyske ambulanceudbud:

  • Risikoen er asymmetrisk – regionen har alle muligheder for at fravælge en privat leverandør, men leverandøren har få muligheder for at påvirke økonomiske vilkår undervejs.
  • Personalerisikoen er reel – i foråret viste en intern måling, at flertallet af PreMeds reddere ikke ønsker at fortsætte i regional drift, og usikkerheden om virksomhedsoverdragelse i det nye udbud gør intet for at berolige dem.
  • Prispresset fortsætter – selvom modellen nu præsenteres som fleksibel og åben, så er den i praksis en videreførelse af et kontraktmodel, der tidligere har tvunget en aktør til at sige op.

📌 FAKTA: Ambulanceudbud i Region Nordjylland

Omfang:

  • Ca. 40 % af ambulancedriften i Region Nordjylland
  • Omfatter områderne: Thy, Mors, Han Herred og Himmerland
  • Estimeret kontraktværdi: op til 800 mio. kr. ekskl. moms

Kontraktperiode:

  • 5 år med mulighed for forlængelse i op til 2 x 1 år
  • Planlagt driftstart: 1. april 2027

Afregningsmodel:

  • Fast pris for beredskabstid (døgn- og dagberedskaber)
  • Variabel pris pr. opgave (blå, gul, sygetransport)
  • Ingen kompensation for stigende udgifter

Krav til leverandør:

  • Fysisk ledelse og vagtcentral i regionen
  • Overenskomstdækning og lokal operativ tilstedeværelse
  • Opfyldelse af krav til responstider, kvalitet og dokumentation

Særlige forhold:

  • Mulighed for virksomhedsoverdragelse af redderpersonale
  • Bodsbestemmelser ved manglende opfyldelse
  • Regionen forbeholder sig ret til hjemtagelse på baggrund af kontrolberegning

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind