Skip to main content

At placere frister for offentlige udbud midt i sommerferien er en klassiker, som erhvervsorganisationerne gang på gang har tordnet imod. 

I forsommeren udsendte Dansk Byggeri en utvetydig opfordring i deres nyhedsfeed om at forlænge tilbudsfristerne, så virksomhederne havde mulighed for at spille ind med de bedst mulige tilbud.

Opfordringen var målrettet offentlige bygherrer, der påtænkte at gennemføre udbud i sommerferieperioden og emmede af, at man var træt af, at den offentlige sektor kort før ferien udsendte udbud med korte svarfrister.

Omkring 40 procent 

Men hvor slemt er det egentlig?

Nye tal fra 2025, som rådgivningsvirksomheden FORTEM har udarbejdet for Dansk Erhverv, indgår i en analyse som kommer på gaden mandag og her kan man læse, at 21 % af udbuddene offentliggjort i ugerne 25–27 havde frist i selve ferieperioden (uge 28–31), mens 19 % havde frist i ugen lige efter. 

Det betyder, at 4 ud af 10 udbud lander i en periode, hvor mange virksomheder kører med lav bemanding. (Artiklen fortsætter efter grafen)

Tallene viser et lille fremskridt: I 2022 var det næsten halvdelen af udbuddene, der havde en sommerfrist, hvor vi i 2025 er landet på 40 procent. 

Ingen saglig begrundelse

Men for Dansk Erhverv er det ikke godt nok.

“Vi skal ikke lade os lulle i søvn af små forbedringer. Når 4 ud af 10 udbud stadig lander, mens halvdelen af Danmark holder ferie, er det et tegn på, at planlægningen halter,” siger branchedirektør i Dansk Erhverv, Morten Jung.

Ifølge Dansk Erhverv rammer feriefrister især små og mellemstore virksomheder, der ikke har store udbudsafdelinger til at holde hjulene i gang hen over juli. Det fører til færre tilbud, lavere konkurrence og i værste fald genudbud af opgaver.

“Der er ingen saglig grund til at placere frister midt i sommeren. Det er en vanesag – og dårlige vaner kan man bryde. Gode udbud starter med god planlægning, også når solen skinner,” siger Morten Jung.

Behov for kulturændring

Dansk Erhverv opfordrer derfor offentlige ordregivere til helt at undgå frister i uge 28–32, når udbud publiceres op til sommerferien. I stedet bør fristerne placeres enten inden ferien eller længere inde i august, så flere virksomheder får mulighed for at byde ind.

“Vi spilder offentlige kroner, hvis vi ikke får den bedst mulige konkurrence. Og konkurrencen bliver ikke bedst mulig, hvis halvdelen af potentielle bydere er på stranden, når fristen udløber,” siger Morten Jung.

Selv om andelen af sommerferieudbud er faldende, vurderer Dansk Erhverv, at der fortsat er behov for at presse på for en ændring i ordregivernes praksis.

“Vi har brug for, at det bliver en selvfølge i planlægningen af offentlige indkøb at tage højde for ferieperioder – ligesom vi tager højde for alt andet, der kan påvirke konkurrencen,” siger Morten Jung.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind