Skip to main content

Der er opstået en usikkerhed omkring brugen af offentlig-private partnerskaber (OPP) og det har inden for de seneste år skabt en barrierer for at bruge modellen med risiko for at potentiale går tabt.

Det fremgår af et nyt notat med et sæt af anbefalinger, der lige før jul blev givet til Erhvervsminister Morten Bødskov (S).

Notatet er interessant, fordi samarbejde mellem det offentlige og private er en grundsten i den offentlige opgaveløsning, særligt når de to parter indgår i længerevarende partnerskaber, som ved byggeri af offentlige institutioner.

Det er Forum for Offentligt-Privat Samarbejde (FOPS), der har gransket anvendelsen af OPP som samarbejdsform i forhold til bl.a. byggerier og her har man har konstateret, at uklarheden og dermed barrierer omkring anvendelse af OPP hænger sammen med Rigsrevisionens rapport fra 2021, hvor der blev rejst kritik af Transportministeriets og regionernes beslutningsgrundlag for valg af netop OPP.

Vi skal have de rigtige partnerskaber

Formanden af FOPS Claus Juhl mener, at det er væsentligt, at vi får fjernet barriererne for offentlig-private partnerskaber som projektform, så OPP vælges i de tilfælde, hvor det er mest økonomisk fordelagtigt

“Vi skal ikke partout have flere offentlig-private partnerskaber, vi skal have de rigtige,” siger han i forbindelse med, at FOPS offentliggør deres anbefalinger til regeringen.

Erhvervsminister Morten Bødskov understreger, at offentligt-privat samarbejde er en hjørnesten i den danske samfundsmodel, særligt ift. at vil i den kommende tid skal bygge flere boliger til ældre, flere kaserner til vores soldater og nye moderne børnehaver og skoler til de kommende generationer. 

“Vi ved, at der ligger et stort potentiale i, at det offentlige og private løser disse opgaver i et tæt og forpligtende samarbejde, og nu går vi et spadestik dybere ved at følge disse anbefalinger og se reglerne efter i sømmene,” siger han i en pressemeddelelse.

Behov for to initiativer

Der er tale om et meget koncentreret notat, som FOPS har udarbejdet, hvor de i deres anbefalinger til regeringen peger på, at regeringen bør tage initiativ til, at der igangsættes en OPP-indsats, som skal skabe et bedre grundlag for at beslutte, om man skal igangsætte et OPP-projekt. 

Arbejdet bør være centreret omkring to initiativer i form af tydeliggørelsen af krav til indhold af OPP egnethedsvurderingen og forbedring af vejledning ved beslutningsprocesser.

Overordnet set kan anbefalingerne til regeringen skitseres i fire punkter.

  1. Behov for større gennemsigtighed om OPP-valg: Her anbefaler man initiativer, der skal sikre bedre dokumentation og begrundelse for valg af OPP i offentlige projekter. 
  2. Tydeliggørelse af krav til OPP-egnethedsvurdering: Der peges her på behov for præcisering af kravene til OPP-egnethedsvurderingen, så dokumentation for totaløkonomiske gevinster bliver mere enkel og transparent. Dette inkluderer fokus på forskellen i finansieringsomkostninger, risikotillæg for anlægs- og driftsfaser, samt eventuelle optimeringsgevinster.
  3. Fokus på markedsdialog og effektivitetsgevinster: En indledende dialog med aktører på markedet skal være en del af vurderingen, for at belyse risici og mulige effektivitetsgevinster ved OPP, herunder om private aktører kan levere hurtigere eller med større ekspertise end offentlige aktører.
  4. Forbedret vejledning til beslutningsprocessen: Det anbefales at forbedre vejledningen til beslutningsprocessen for offentlige bygge- og anlægsprojekter, så det bliver tydeligere, hvornår OPP bør overvejes som samarbejdsform.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind