Skip to main content

Mellem 2 – 3 pct. af de ikke-offentlige botilbud inden for  §107, §108 og §110 er `tvangslukkede´ af socialtilsynene inden for de sidste  fire år, hvis man nærlæser en opgørelse fra fagbladet FOA og samtidig krydstjekker med tilbudsportalen.

“Baggrunden er typisk ‘alvorlige bekymringer’ for borgernes trivsel og udvikling,” skriver fagbladet, hvorefter man kobler det med, at flere af ejerne (ikke alle) har haft millionindtægter.

Samtidig skriver man intet som helst om, hvor mange offentlige tilbud der er blevet lukket. Undersøgelsen har fået stor medvind i diverse medier, hvor fokus hovedsageligt går i retning af, at man bør forbyde eller begrænse de ikke-kommunale tilbud.

Men hvad er lige op og ned?

Det spørgsmål har vi stillet Mads Roke Clausen, der er direktør for Landsorganisationen for Social Tilbud (LOS), og han forsøger ikke at feje noget ind under gulvtæppet.

“Jeg har læst samtlige 19 sager, og de viser alvorlige problemer med kvaliteten på nogle botilbud og det skal vi sådan set lære af,” siger han.

Tegner ikke et generelt billede

LOS oplyser, at der ifølge tilbudsportalen er 1161 botilbud inden for §107, §108 og §110. 

De 700 er ikke-offentlige og udgør dermed godt 60 pct., mens de offentlige udgør lidt under 40 pct. (461)

Mads Roke Clausen mener derfor ikke, at de 19 tvangslukninger, som udgør under 3 pct. af de private, tegner et generelt billede af det private botilbudsområde eller den samlede sektor. 

“Det her er en undersøgelse, der er designet på en ganske bestemt måde, fordi FOA ikke har undersøgt de lukkede sager i den offentlige sektor og på den måde tegner man et ganske skævt billede af, hvad det er der foregår. Virkeligheden er jo desværre sådan, at der også sker ledelsesfejl og ledelsessvigt i den offentlige sektor,” siger Mads Roke Clausen.

Hos FOA mener næstformand Thomas Enghausen ikke, at der ligger en dybere tanke i, at man kun har fokuseret på de private.

“Vi har valgt at kaste os over den her type, fordi det private område er i vækst, det siger både kommuner og Tranæsrapporten og så har medierne jo held i uheld meget malerisk beskrevet de tragiske sager, som den i Habitus Huset, hvor der mangler den fornødne faglighed,” siger Thomas Enghausen i et andet interview med OPS-Indsigt.

Her giver han bl.a. udtryk for at de private botilbudsejere skal takke FOA  for den kampagne, som organisationen lige nu løfter.

Der lukkes flere offentlige end private

“Det er for mig at se ikke noget der knytter sig til en bestemt ejerform, det er noget der knytter sig til hele sektoren på tværs af kommuner, regioner og ikke-offentlige aktører,” siger Mads Roke Clausen.

Han mener, at de sager som FOA har trukket frem er bekymrende, men FOA har kun rettet kikkerten i en retning.

“Tal fra Tilbudsportalen viser, at der siden 2019 er lukket  henholdvis 113 offentligt tilbud og 124 ikke-offentlige tilbud, men da der er langt flere ikke-offentlige end offentlige på dette felt, så betyder det, at andelen af offentlige der er lukkede er højere. Det er derfor meget mere nuanceret, end det FOA forsøger at få vinklet,” siger Mads Roke Clausen

I procenter svarer det til, at godt 24 pct. af de offentlige er lukket over en firårig periode, hvis man antager, at de 461 offentlige tilbud er en stabil størrelse. Omvendt er det godt 17 pct. af de ikke-offentlige der er lukket over den sidste firårige periode. Det skal her bemærkes, at der ikke er tale om tvangslukkede tilbud, samt at denne talmodellering skal tages med en række forbehold, men alt andet lige tegner det en tendens til, at der lukkes flere offentlige end ikke offentlige.

Autorisationsmodel som værktøj

FOA peger på en løsning der hedder, at man skal forbyde private, fordi de kan se, at flere af de tvangslukkede tilbud har haft overskud, men FOA peger ikke på en kvalitetsløsning, som adresserer de udfordringer der er baggrunden for, at de 19 botilbud bliver tvangslukkede.

“Vi har indtaget et kvalitetsmæssigt perspektiv og foreslår, at vi skal have en autorisation af ledere, der driver botilbud. Drager du paralleller til andre områder i det danske samfund er det fx. mærkeligt, at du ikke kan blive fodboldtræner, uden at have alle mulige licenser, men du kan godt gå ind fra gaden og blive leder af et døgntilbud for nogle af samfundets mest sårbare mennesker – Det synes jeg er helt skævvredet,” siger Mads Roke Clausen.

Hos FOA er Thomas Enghausen med på drøftelsen af en slags autorisationsmodel.

“Det kan vi sagtens se en fidus i. Om det er en autorisation eller certificering,  det vil vi rigtig gerne diskuterer, for det kender vi fra sundhedsområdet, hvis det er en af vejene der skal til så stiller vi gern op, men bemærk, at jeg ikke tror på, at det her er den eneste vej vi skal gå, for at stoppe dem, der ikke har ordnede forhold,” siger Thomas Enghausen.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind