Lige nu sidder otte tilbudsgivere og venter på en meddelelse om, hvorvidt de har vundet adgang til et kæmpe udbud af læge-vikar-aftaler i Region Sjælland og det er ikke første gang inden for de seneste to år, at tilbudsgiverne har været i venteposition.
Casen er interessant, fordi udbuddet kommer på opgaver der burde være genudbudt for længe siden, dels er det kæmpestort og så har man tilsyneladende ikke orienteret politikerne om, at dette udbud var i proces.
Det sidste er interessant, fordi netop Region Sjælland har haft udfordringer med forbruget af lægevikarer og bl.a. derfor har man politisk sat et mål om, at der skal spares godt 150 millioner kroner på lægevikarer i 2024.
Administrationen har altså samtidig med, at der skal spares voldsomt på vikarbudgettet med den ene hånd, åbnet det, nogen vil beskrive som en kæmpe port for indkøb med den anden hånd uden, at politikerne er orienteret.
I det udbudsmæssige spor kan man heller ikke sige, at det er kørt lige efter planen. Det skal her bemærkes, at der er tale et udbud der består af 16 delaftaler og har en samlet kontraktsum på op til 1,2 mia. kr.
Tre år forsinket
For at forstå situationen er det nødvendigt, at gå tilbage til 2017. Her udbød Region Sjælland ifølge vores oplysninger fra flere kilder en næsten tilsvarende opgave, som egentlig skulle have været genudbudt i 2021, men på grund af Corona forlænger regionen aftalen, så den løber videre.
I 2022 lancerer regionen så et udbud af lægevikarer, som desværre bliver trukket tilbage i foråret 2023, angiveligt pga nogle fejl eller uhensigtsmæssigheder i struktur og prissætningsmodel. Herefter er der stille frem til november 2023, hvor man lancerer udbuddet af vikaropgaver igen, og det på et tidspunkt hvor flere statusrapporter i regionen angiver et vikarforbrug på mellem 20 og 30 millioner kroner i de måneder.
I sommeren 2024 får tilbudsgiverne efter regionens evaluering af de indkomne tilbud oplyst en vinderliste og de vindende leverandører (syv ud af otte) får besked på at underskrive kontrakten, men i standstill-perioden klager en af tilbudsgiverne (Surgi-Team) i følge regionen over tildelingen ifb med en enkelt aftale.
Herefter er der radiotavshed (stort set) fra Region Sjælland til tilbudsgiverne, og flere tilbudsgivere begynder i den periode at annoncere på LinkedIn, at de har vundet en eller flere af de her aftaler.
Klik her og få et overblik over forløbet fra 2017 til 2024
Men midten af september trækker Region Sjælland så tildelingen tilbage og overlader sagen til advokathuset Bech Bruun, der skal stå for en fornyet tilbudsevaluering. Der er nemlig tilsyneladende også i forbindelse med andet udbud begået nogle fejl, som gør, at ordregiver må alle vurderingsprocesserne igennem igen.
Ingen politikere kender til sagen
Ultimo oktober hører vi så på OPS-Indsigt, at Region Sjælland vil offentliggøre navnene på vinderne af de 16 delaftaler. Det skulle ifølge flere tilbudsgivere have været i uge 44, men i en mail skriver regionen til OPS-Indsigt, at Koncern Økonomi i Region Sjælland oplyser, at ifølge Bech Bruun vil resultatet af den fornyede tilbudsevaluering først foreligge i næste uge (45).
Vi har i processen gennemgået diverse referater fra politiske udvalg og regionsråd og her tegner der sig et billede af, at Region Sjællands administration på ingen måde ser ud til at have orienteret det politiske niveau om det her store udbud.
Det bekræftes, da vi kontakter en række regionspolitikere, som samstemmende ikke lige kan huske om de er blevet orienteret om et udbud af læge-vikarer til 1,2 milliarder kroner. Flere af politikerne sender os videre til pressetjenesten.
Udbudspligtigt driftsforbrug forelægges ikke politisk
Da vi henvender os til regionen om, hvorfor man ikke kan finde en sag med politisk behandling af udbuddet, skriver regionen følgende:
”Genudbud og udbud af udbudspligtigt driftsforbrug forelægges i udgangspunktet ikke Regionsrådet. Disse kontrakter er alle som hovedregel uden et forpligtende køb, og med opsigelighed.”
Regionen forklarer samtidig, at forbrug af vikarlæger er udbudspligtigt, og forbruget bliver derfor udbudt hvert fjerde år i henhold til udbudsloven. Det er i den sammenhæng værd at bemærke, at det her udbud er forsinket godt tre år, hvor de nuværende leverandører har varetaget opgaven til en pris, der i udgangspunktet blev sat i 2017.
Regionen understreger også i sin mail, at man ikke skal se kontrakterne i det nye udbud som forpligtende aftaler hvor regionen er forpligtet til at købe en bestemt mængde vikarlæger.
Det vil sige, det er slet ikke sikkert, at regionen kommer til at bruge over en milliard kroner de næste fire år.
Kan ikke finde en udbudsstrategi
Vi har ligeledes spurgt om Region Sjælland har en politisk godkendt udbudsstrategi, der angiver, at administrationen kan udbyde opgaver under et vist beløb uden at spørge politikerne?
Det har vi gjort fordi, vi ikke har kunnet finde en sådan på regionens hjemmeside, og derfor ikke krydstjekke om der er en stående delegation til administrationen på, at man må udbyde opgaver for plus en milliard kroner uden at orienterer det politiske niveau.
Det er ved redaktionens slutning ikke lykkedes regionen at finde en kopi af en udbudsstrategi, da de personer der ved noget om det ikke var til stede fredag.