Skip to main content

Den årlige pup-up-markedsplads af leverandører i en kælder under Aalborg Kongrescenter ved KL`s social- og sundhedspolitiske forum er for første gang i konferencens 30-årige historie rykket en etage op på niveau med de kommunale deltageres plenumrum.

I mere end 20 år har udstillerne klaget over deres placering i kælderen til jeres udsendte. Den nye placering giver store forventninger blandt leverandørerne, der ligesom de øvrige år har betalt en klækkelig sum for en stadeplads.

”Nogen må endelig have lyttet,” lyder det fra flere af de leverandører, vi taler med ved konferencens start.

Senere på dagen kan vi iagttage en betragtelig aktivitet ved de enkelte stader, da konferencedeltagerne myldrer ud, der hvor de normalt plejer at indtage deres frokost. Den er området nu optaget af 37 udstillere og konferencedeltagerne er henvist til at spise frokost i kælderen, der hvor udstillerne tidligere var klumpet sammen.

Læs også: Myndighedernes forposter i samfundet er samlet – fokus er velfærdskrisen

I det hel taget er positioneringen af de udstillende leverandører blevet opgraderet. Ud over mere plads hænger der over dørene store skærme med skiftende reklamer fra de enkelte virksomheder, så på den led er ideen om en markedsplads et godt skridt nærmere målet.

Ønsket om at forstå de nyeste trends og behov

En anden og lige så bemærkelsesværdig iagttagelse er, at dette pup-up-marked har udviklet sig fra at være et marked i kælderen, bestående af hjælpemiddelproducenter, it-virksomheder, revisionsvirksomheder, styrelser, NGO-er, hvor du så kun en gang i mellem kunne skimte en virksomhed som leverede varme hænder til kommunerne.

Ved dette års konference har vi den usædvanlige situation, at lidt op mod en tredjedel af virksomhederne befinder sig i kategorien ”bløde varme-hænder”, men hvad er det lige, der får dem til at komme i år?

”Olivia Danmark har gennem de sidste mange år aktivt deltaget i Social- og Sundhedspolitisk Forum i Aalborg for at være tæt på vores kunder og få dybere indblik i deres opgaver og udfordringer inden for målgruppen sårbare borgere,” lyder det fra Alice Søndergaard Meyerhoff, der er markedsdirektør hos Team Olivia.

Deres tilstedeværelse er i år drevet af et ønske om at styrke samarbejdet med kommunerne ”Og sikre, at vi forstår de nyeste trends og behov inden for social- og sundhedssektoren. Det giver os mulighed for at tilpasse vores løsninger og ydelser, så de bedst muligt understøtter kommunernes mål og borgernes behov,” siger Alice Søndergaard Meyerhoff.

Kommunerne kan se, at der er noget at vælge imellem sikre

Hos Altiden som dækker både ældre- og socialområdet, er det ikke hvert år, at virksomheden har haft en stand i kælderen, men i år har man prioriteret en stand i stueetagen.

”Vi synes generelt, at det er vigtigt at være til stede, hvor leverandører, kunder og samarbejdspartnere mødes. Da vi har en bred aktivitetsvifte inden for både ældreomsorg og sociale indsatser i forhold til børn, unge og voksne er det naturligt at vi er med,” siger Jan Wilken der administrerende direktør i Altiden.

Han synes det er alletiders, at man netop i år ser mangfoldigheden blandt aktørerne. ”Og det er godt, at kommunerne kan se, at der er noget at vælge imellem,” siger han med hentydning til professor Torben Tranæs oplæg.

Her havde professoren kort tid for inden understreget over for en sal fyldt af kommunefolk, at en af udfordringerne for kommunerne var, at der ikke var botilbud nok at vælge i mellem og derfor blev det dyrt.

Udstillerne komplimenterer årets program

Hos Olivia Danmark oplever Alice Søndergaard Meyerhoff interaktionen med kommunerne som yderst givende på konferencen.

”Denne messe skaber et tiltrængt forum, hvor vi som leverandør kan præsentere vores løsninger og vise, hvordan vi kan bidrage til at løse de udfordringer, kommunerne står overfor,” siger hun.

At en tredjedel af udstillerne i år er virksomheder inden for velfærdsservice og varme hænder, mener Alice Søndergaard Meyerhoff viser det store behov for denne type af ydelser, samt at mange aktører ser potentialet i at udfylde dette behov.

”Derudover komplimenterer de mange udstillere også årets program, som fokuserer på at finde nye balancer i velfærden og diskutere, hvordan vi bedst kan indrette os til fremtiden,” siger hun.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind