Frederikshavn Havn overgår fra kommunal selvstyrehavn til kommunal havn. Det meddelte borgmester Birgit S. Hansen på et pressemøde onsdag.
Sagen er ekstra interessant, fordi havnen har en milliardstor gæld, man har udskiftet bestyrelsen, direktionen er fyret og så har kommunaldirektøren politianmeldt samtlige politikere i byrådet for brud på tavshedspligten om den gældsplagede havn.
Kronologisk er det foregået sådan, at man den tidligere bestyrelse sig trak sig i efteråret 2023, og en nye bestyrelse med Karsten Dybvad i spidsen trådte til. Siden har man sagt farvel til den tidligere direktion og undersøgt havnens forretningsaftaler og økonomiske situation. Og det ser sort ud, fortalte den midlertidige havnedirektør, Poul Knudsgaard til DR Nyheder i marts:
”Da vi var nye i bestyrelsen, havde vi et billede af, hvor man var henne. Men da vi arbejdede os lidt ind i det, så var der mange ting, der gjorde, at vi blev noget overraskede over, hvordan det hele hang sammen,” lød det.
Nu er man så kommet dertil, at Frederikshavn Kommunalbestyrelse overtager roret og ansvaret for en samlet gæld på 1,6 milliarder kroner. Det første afdrag er på 35 millioner kroner og de skal komme fra kommunekassen oplyser borgmesteren
”På den korte bane betyder overtagelsen, at vi skal afdrage på gælden. En del af det kan vi umiddelbart tage af kommunekassen, for der er styr på økonomien i kommunen,” siger borgmester Birgit S. Hansen, der ikke lægger skjul på at denne sag presser hende.
For kun ganske få uger meddelte hun, at hun ikke genopstillede ved næste kommunalvalg i 2025.
Sådan kan ejerformen for en kommunal havn se ud – klik her
Havneloven giver danske havne, der ejes af kommuner, mulighed for at organisere sig på flere forskellige måder, blandt andet som kommunale havne, kommunale selvstyrehavne og kommunale aktieselskabshavne. Ikke-kommunale havne kan være stats eller privatejede havn.
En kommunal selvstyrehavn som i Frederikshavn er karakteriseret ved at være ejet og styret af den kommune, som havnen ligger i. Selvstyrehavnen er en selvstændig virksomhed med egen bestyrelse og en økonomi adskilt fra kommunens, men kommunen hæfter for havnens forpligtelser.
Frederikshavn Havn ligger ifølge Danske Havne på top-ti i omsætning af gods.
Likviditetsdøden lige om hjørnet
Men hvorfor kaster man håndklædet i ringen. Havnen er jo stor, så en gæld på 1,6 milliarder, kan vel håndteres over tid?
”Vi ser ind i ret stor negativ likviditet, fortæller afgående bestyrelsesformand Karsten Dybvad til TV2 og peger dermed på, at virksomheden er på vej til at lide likviditetsdøden.
”I budgettet mangler vi cirka 120 millioner kroner i de kommende 2,5 år – altså for 2024, 2025 og 2026. Og med likviditetsmangel i den størrelse kan vi ikke drive havnen videre, altså vi kan ikke betale vores regninger. Og det er derfor, vi er kommet til byrådet for at aflevere nøglerne til havnen,” lyder det fra Karsten Dybvad.
Har stillet lånegaranti for halv milliard
Når nøglerne for havnen havner hos kommunen, handler det om at det reelt er kommunen der ejer havnen, men at Frederikshavn havn indtil nu har været en kommunal selvstyrehavn med egen bestyrelse og ledelse.
Nogenlunde den samme model som man har tiltænkt de mange lokalplejehjem, som regeringen netop har indgået en aftale om på ældreområdet.
I de seneste måneder har TV2 Nord kunnet beskrive, at økonomien i havnen har været ganske usikker i flere år.
Takket være lånegarantier fra kommunen til havnen på en kvart milliard kroner siden september, har den gældsplagede havn kunnet betale sine terminer.
Læs også: Fortsat turbulens omkring kommunalt ejet lufthavn
Frederikshavn er ikke den eneste
Men det er ikke kun i Frederikshavn at man har problemer med selvstyrehavne. Den første januar 2023 overtog Thisted Kommune Hanstholm Havn, som befandt sig i en tilsvarende situation med en gæld på 630 millioner kroner og et løbende underskud på driften.
Også i denne sammenhæng var det en sværvægter fra erhvervslivet Michael Svane, der som tidligere branchedirektør i Dansk Industri slog alarm få uger efter, at han havde sat sig i formandsstolen
”Jeg vidste godt, at der var nogle udfordringer, men på første bestyrelsesmøde kunne jeg konstatere, at der var behov for at få kigget efter i skuffer og skabe,” sagde han i maj 202 til TV MIDTVEST.
I december afleverede han lige som Karstenb Dybvad nu har gjort nøglerne til de kommunale ejere.
I Frederikshavn ser man sig i dag om efter en exitstrategi.
”På den lange bane arbejder vi på en exitstrategi, hvor vi fokuserer på, at havnen fortsat er attraktiv for virksomhederne. Og vi vil gøre alt for, at det ikke kommer til at gå udover velfærden i kommunen,” siger borgmester Birgit S. Hansen.
Men først vil man ifølge en pressemeddelelse igangsætte en advokatundersøgelse. Undersøgelsen skal afdække, hvorfor det gik galt på Frederikshavn Havn i perioden 2012-2024.
Læs også: Hollandsk flyoperatør overtager eneste flyrute i kommunal lufthavn