Den Digitale Hotline (DDH) er et tværkommunalt fællesskab af 40 kommuner.
Fællesskabet er forankret i kommunernes borgerservice, der samarbejder om services for at støtte og vejlede borgerne bedst muligt samt understøtte den borgerservice, som borgerne møder fysisk i de enkelte kommuner, skriver man på hjemmesiden.
Fællesskabet er interessant, fordi hovedparten af kommunerne i 2019 indkøbte IBM til, at udvikle chatbotten MUNI, som blev lanceret i 2020.
MUNI vandt i 2022 en innovationspris i forbindelse med uddelingen af digitaliseringsprisen.
Læs også: Kommuner vil udskifte prisvindende chatbot efter få år
MUNI dækker flest kommuner
Det er der en god grund til at kommunerne i de her år ser på om de skal indkøbe en chatbot. En af de kommuner der endnu ikke har anskaffet en, men som overvejer det er Danmarks tredje største kommune Odense, der i 2022 havde 145.000 telefonopkald i deres borgerservice. En del af de opgaver kunne ligge i en chatbot, men det har man endnu ikke besluttet sig for, fremgår det af et referat fra det politiske udvalg.
MUNI er den chatbot, som bor på de fleste kommuners hjemmeside og kan besvare spørgsmål omkring 5000 spørgsmål inden for 50 kategorier, når borgerne rammer kommunernes hjemmesider.
Da MUNI ikke er landsdækkende, vil du altså finde andre løsninger afhængigt af, hvilke kommuner der er tale om.
I Gladsaxe, Frederiksberg, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Roskilde og Rudersdal kommuner i 2019 har de Kiri, og Esbjerg har en der hedder Bertha og i Viborg møder du Victor.
Markedet for kommunale chatbots er mere nuanceret end blot MUNI og der et større potentiale.
Kortet nedenfor viser, hvilke kommuner der er tilknyttet DDH, her har langt de fleste MUNI som chatbot.