Skip to main content

Kunstig intelligens eller AI som det hedder i daglig tale, tager stormskridt i disse år, og her er det interessant at se på, hvordan chatbots kan udvikle sig til nye elektroniske medarbejdere i kommunerne.

Hvis du endnu ikke er stødt på ChatGPT, som har samme type teknologi, skal du lige løfte den sten, du åbenbart har boet under, siden det blev lanceret af OpenAI den 30. november 2022.

For udviklingen går virkelig hurtig.

I marts 2022 modtog den kommunale chatbot Muni Innovationsprisen ifb med uddeling af Digitaliseringsprisen. Dengang sagde dommerne:

”Projektet er bygget på et enestående og bredt kommunalt samarbejde. Det bruger på forbilledlig vis ny teknologi på en innovativ måde. Man formår at udnytte stordriftsfordele, samtidig med at det giver plads til de individuelle løsninger hos de enkelte kommuner.”

Forældet på to år

Nu to år senere er man allerede ved at se sig om efter en afløser.

Et nyt udbud skal nemlig bane vejen for, at AI for alvor kan rykke ind i kommunerne. Med 13 millioner kroner i budget er 39 kommuner under den fælles kommunale forening – Den Digitale Hotline (DDH) gået sammen om et fælles indkøb af en AI-baseret chatbot.

Den skal afløse Muni, som DDH indkøbte i 2019 hos IBM, der lancerede den færdige model i 2020. En model der med dagens øjne er forældet og kun kan give svar, der allerede er indtastet, men i fremtiden skal chatbotten med en sprogmodel i ryggen kunne generere svar på egen hånd for de 39 medlemskommuner. Det fremgår af en artikel i DigiTech.

Læs også: Fakta om Den Digitale Hotline

Fremtiden er en virtuel assistent

Aftalen med IBM er ved at løbe ud og på de 39 kommuners ønskeseddel står det nyeste af det nyeste baseret på generativ AI og ligger dermed langt fra den regelbaserede model som for få år siden vandt en innovationspris.

“Den går ikke ind og freestyler over en database og finder de rigtige svar,” siger projektleder Torben Glock.

Fremtiden er en virtuel assistent, der ud udover at svare på henvendelser skal kunne hjælpe med at udføre handlinger for medarbejderne i kommunerne – og på den måde frigøre yderligere tid til, at de ansatte kan koncentrere sig om mere komplekse opgaver. 

EU-regler lægger en dæmper fra starten

Det afhænger dog af en række EU-regler, hvor langt en sådan assistent kan gå.

“Derfor kan det være, at der – afhængigt af regler og lovgivning fra national hånd og europæisk hånd – er noget, vi ikke kan fra starten af, men måske kan vi om et år bruge generativ AI, hvis der kommer nogle præcise regler for, hvordan det må bruges,” siger Torben Glock.

Det er Aarhus Kommune, der også huser DDH, som på vegne af de 39 kommuner, netop har sendt opgaven i udbud.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind