Skip to main content

Det er en illusion, at der findes én stor offentlig indkøbsmuskel, som med sine årlige indkøb for over 400 milliarder kroner alene kan trække i retningen af en grøn omstilling – Der findes rigtig mange offentlige indkøbsmuskler, som hver for sig køber ind og prioriterer helt individuelt mellem pris, kvalitet og grøn omstilling.

Det var blandt de budskaber, man kunne hører ved flere af de mange arbejdsborde på konferencen `Grønt gearskifte´ i industriens hus, som var arrangeret af Center for Offentlig-Privat Innovation (CO-PI).

Her havde man samlet 200 repræsentanter fra hele værdikæden i bygge- og anlægsbranchen.

Her overværede deltagerne, at 14 af landets største offentlige bygherrer underskrev en hensigtserklæring om, at de fremover vil stille som krav, at entreprenører bruger emissionsfrie arbejdsmaskiner i bygge- og anlægsprojekter.

”Det er Danmarks modigste bygherrer, der skriver under i dag,” lød det fra Pia Gjellerup, direktør i CO-PI.

Pointen er, at vi kan tale nok så meget om grøn omstilling, men der skal skalering til i hele værdikæden, for det hjælper ikke, at der bare er små øer af efterspørgsel på emissionsfrie arbejdsmaskiner til enkelte bygge- og anlægsprojekter. Det skaber ikke et marked og en udvikling i retning af en grøn omstilling.

Læs også: Fakta om grøn hensigtserklæring

Pia Gjellerup glæder sig over, at så mange forskellige offentlige bygherrer fra hele landet tilslutter sig hensigtserklæringen og vil stille krav om emissionsfrie arbejdsmaskiner.

“De offentlige bygherrer er landets største, og leverandørerne ser gerne, at der bliver stillet nye grønne krav. Heldigvis. For stor skala i den offentlige, grønne efterspørgsel og omstillingsparate, innovative virksomheder er de afgørende forudsætninger for det grønne gearskifte. Der ligger alle mulige praktiske udfordringer forude. Men det er muligt,” understreger Pia Gjellerup.

Jo flere, der bakker op, desto hurtigere går omstillingen 

Potentialet for CO2-reduktioner fra arbejdsmaskiner på byggepladser er kæmpestort. Alene arbejdsmaskinerne på bygge- og anlægsprojekter er i Københavns Kommunes egen geografi er estimeret til at være i omegnen af 75.000 ton CO2 pr år.Læs også: Grønt maskinskifte på Rådhuspladsen

Det skal der gøres noget ved, mener Line Barfod, Teknik- og Miljøborgmester, Københavns Kommune, derfor er hun den første til at skrive under på hensigtserklæringen.

“I min egen forvaltning i Københavns Kommune har vi flere projekter, der skal sætte skub i udviklingen. Vi har eksempelvis indført en bonusordning, som belønner eksterne entreprenører for at indsætte emissionsfri arbejdsmaskiner. Og et politisk flertal har i budget 2023 besluttet at tilføre ekstra midler, så de køretøjer og materiel, som kommunen fremover selv indkøber, udelukkende er eldrevne. Jo flere, der bakker op og deltager i indsatsen, desto hurtigere kan vi gennemføre en grøn omstilling af området,” siger Line Barfod.På egen hånd kan man ikke nå i mål

Skiftet fra dieseldrevne til emissionsfrie arbejdsmaskiner er godt for klimaet i form af mindre CO2-udledning, ligesom det vil føre til færre dødsfald, hospitalsindlæggelser og mindre støj. – Og så er det langt billigere end mange har forestillet sig. Det viser en ny undersøgelse fortaget af Ernest & Young på vegne af CO-PI, som OPS-Indsigt har gennemgået i en anden artikel.

Esbjerg Kommune er en af de andre medunderskrivere af hensigtserklæringen, her er borgmester Jesper Frost Rasmussen ikke i tvivl. I Kommunen har man nemlig et mål om at være en CO2 neutral kommune i 2030. 

“På egen hånd kan vi ikke nå i mål. Vi har brug for samarbejder og partnerskaber. Når både private og offentlige aktører går sammen om at efterspørge bæredygtige løsninger, sender vi et klart og utvetydigt budskab til omverdenen. Sammen er vi klar til at sætte barren højt for en mere bæredygtig fremtid,” lyder det fra Jesper Frost Rasmussen.

Forpligtelse til at præge markedet

Undersøgelsen fra CO-PI viser desuden, at de samfundsøkonomiske gevinster ved krav om emissionsfrie arbejdsmaskiner er større i byer, hvor flere mennesker eksponeres for støj og luftforurening. 

Læs også: Firkløver går sammen om udvikling og skalering af emissionsfrie arbejdsmaskiner 

I Metroselskabet, som var en ud af de fire offentlige bygherrer, der for halvanden år siden gik sammen med CO-PI om skaleringsprojektet, er man meget bevidst om, at man bygger i tætte bymiljøer, derfor man har et mål om, at reducerer klimapåvirkningen med 50 pct ved anlæg af en ny metro.

”Vi ved godt, at vi ikke kan anlægge ny Metro emissionsfrit i morgen, men som en af landets største bygherre har vi en forpligtelse til at præge markedet, så udviklingen går i den rigtige retning. Maskinerne er ikke den største enkeltkilde til CO2 på vores byggepladser, men én af dem man lægger mærke til,” lyder det fra Carsten Riis, administrerende direktør, Metroselskabet og Hovedstadens Letbane.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply