To udspil fra henholdsvis Dansk Erhverv og Dansk Industri har fyret op under debatten om grønne offentlige indkøb i udbudsdanmark.
”Alle offentlige indkøb i Danmark bør indeholde bæredygtighedshensyn,” sådan lød det før efterårsferien fra Dansk Erhverv, da man udsendte en fem anbefalinger til den offentlige sektor om grønne indkøb.
”Med sin store indkøbskraft besidder det offentlige både et ansvar og en unik mulighed for at fremme en mere bæredygtig udvikling. Det kræver dog politisk vilje og ledelse,” sagde administrerende direktør for Dansk Erhverv Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse.
Udspillet er blandt andet interessant, fordi en undersøgelse fortaget af Dansk Erhverv viser, at tre ud af fire danskere mener, at hensyn til klima er vigtigt, når det offentlige køber ind hos private virksomheder.
Da vi kom ind i efterårsferien, toppede Dansk Industri med et 25 siders udspil med argumenter, cases og anbefalinger til den offentlige sektor. ”Det skal være slut med at bruge skattekroner på sorte løsninger,” sagde branchedirektør Jakob Scharff.
De to organisationer slog dermed et slag for øget brug af den offentlige indkøbsmuskel med henblik på at sætte mere skub i den grønne omstilling.
”Vi hører fra virksomhederne, at de har grønne og cirkulære løsninger på hylderne, men at man fra offentlig side ofte prioriterer discountløsningen, fordi det er, hvad der er råd til lige nu og her. Det er uholdbart, siger Jakob Scharff
For ham at se er den offentlige efterspørgsel på bæredygtige og miljøvenlige alternativer en helt afgørende faktor, hvis vi skal drive den grønne omstilling frem.
Træt af den løftede pegefinger
Den direkte retorik fra Dansk Industri fik medier som Politikken og ritzau til at tage historien og relativ kort efter var der en passioneret debat på sociale medier som LinkedIn, for det var absolut ikke alle, der så positivt på de to organisationers udspil.
”Jeg er ked af, at vi udbudsfolk hele tiden får en løftet pegefinger om, at nu skal vi se at komme i gang. Det ville være rart at Dansk Erhverv og DI – Dansk Industri begyndte at se på alt det der faktisk foregår og er lykkedes med,” skrev Pia M Blak, der er udbudskonsulent i Høje-Tåstrup Kommune.
På et event om ”Den offentlige indkøbsmuskel og grønne indkøb” arrangeret af OPS-Indsigt og advokatpartnerselskabet Horten var der derfor, lagt op til debat blandt de mere en 70 tilmeldte onsdag eftermiddag. Hovedparten med ansættelse i den offentlige sektor.
Læs også: Stort fremmøde ved OPS-arrangement om grønne offentlige indkøb
Ønsker et klarer mandat til indkøberne
Ved paneldebatten, hvor der var repræsentanter fra både det offentlige og private Danmark, indledte markedschef Morten Jung med at forklare, hvordan man skulle se de her to udspil fra erhvervsorganisationerne.
”Vi råber til politikerne og ikke ad indkøberne. Vores udspil og anbefalinger er målrettet politikerne for at de skal sætte klare mål og prioriteringer bag de mange ord om bæredygtighed og grøn omstilling,” sagde Morten Jung.
Og hos Dansk Industri fulgte chefkonsulent Felix Dalker op:
”DI’s udspil om grønne offentlige indkøb er målrettet netop politikerne. Kort sagt appellerer vi til, at vi skal langt, langt højere op i tempo og skala for det grønne offentlige indkøb. Det betyder ikke, at der ikke allerede sker gode ting blandt ildsjæle hos udbudsfolket, men vi vil gerne, at de får et langt klarere politisk mandat end tilfældet er i dag. Der er blevet for langt mellem de politiske skåltaler til det vi kan genkende i det konkrete offentlige indkøb,” lød det fra Felix Dakler.
Budskaberne rammer indkøbsfolkene
Hos formanden for IKA (De offentlige indkøbere) lod man sig ikke spise af med, at sigtet fra de to organisationer har været at råbe til politikerne og ikke ad indkøbsfolkene:
“Uanset at formålet med udspillene er at råbe politikerne op, så rammer deres budskaber at der gøres alt for lidt og det der gøres, foregår i slæbegear jo også udbudskonsulenter og indkøbere, for “at the end of the day”, er det jo dem, der er har stået og står med opgaven i hverdagen og har taget de beslutninger, der var mulige og som også i fremtiden skal få de mange erklærede politiske forventning til offentlige indkøb til at gå op i en højere enhed,” lød det fra Jesper Langkjær.
Hos begge erhvervsorganisationer var man enige i, at det er indkøbsfolkene der ofte kommer i klemme i et krydspres.
”Vi skal give de offentlige udbudsfolk al den støtte i den grønne omstilling, som vi overhovedet kan. Det er en spændende og super vigtig opgave, men forventningerne udefra og ikke mindst krydspresset i egen organisation er stort. 1/3-del af de offentlige udgifter handler om indkøb, og derfor bør udbudsfolket også have klar rygdækning hos politikerne,” sagde Felix Dakler, der tidligere har været udbudschef i Holbæk Kommune.Virksomhederne skal trække i samme retning
Det er sådan set fint, at erhvervsorganisationerne råber op på indkøbernes vegne, måtte man forstå.
”Men hvis vi i Danmark skal sænke vores klimaaftryk, kræver det mere konkret sparring og input end den, vi nogle gange bliver mødt med i dag. Vi har også brug for, at virksomhederne på et givent marked trækker i samme retning. For hvis et marked ikke kan blive enige om, hvad der er grønt, hvordan skal vi så kunne lægge et snit som offentlige indkøbere?” lød det fra Katrine Pape Huldahl, der er chef for bæredygtighed hos SKI.
Læs også debatindlægget: Udbudsloven er ligeglad med din virksomheds klimapolitik , som Katrine Huldahl skrev i slipstrømmen på debatten.
Kommunaldirektør Henrik Nielsen fra Stevns Kommune, som også havde bidraget med et oplæg ved arrangementet, forstod sådan set godt opråbet fra Dansk Industri og Dansk Erhverv.
”Men jeg vil opfordre til tålmodighed og se på den fremdrift der allerede er i gang, ” sagde han.
Henrik Nielsen er nemlig fortrøstningsfuld og mener, at man også bør se fremdriften i den kontekst kommunerne befinder sig i, og så anerkende at kommuner er komplekse størrelser præget af mange dagsordner, der ikke nødvendigvis altid spiller sammen, frem for alene at fokuserer på det, som man vil have mere af.
Læs også: Kommunaldirektør: Vi bør pulje vores indkøbskompetencer på tværs