Flextursordningen, som kommunerne tilbyder, har været med til at reducere indtjeningsgrundlaget for taxaerne rundt om i landet. Antallet af taxaer er gået voldsomt tilbage de sidste 14 år, viser tal fra Danske Regioner.
Tilbagegangen er størst i Region Sjælland. Her er 66,1 procent af taxaerne forsvundet fra 2009 og til i dag. Det skriver TV2Øst.
I Stevns Kommune er der således kun en lille håndfuld taxaer tilbage, der betjener kunderne.
”Det går kun ned af bakke. Vi er gået fra at være 28 taxaer til at være tre taxaer i dag. Det er en voldsom udvikling bare på Stevns, siger Henning Egon Stich, der har været taxachauffør i 18 år.
Men kan det virkelig passe, at det er fleksturordningen, der tager arbejdet fra de private taxaer?
”Udgiften til flextur er steget med over 60 procent fra 2021 til 2022, siger Peter Neerup Madsen, der er leder af Vej og Park i Sorø Kommune til TV2Øst.
I 2021 havde Sorø Kommune 6.556 passagerer, der benyttede sig af muligheden for at tage en flextur. Sidste år brugte 8.300 passagerer ordningen.
Det kostede sidste år Sorø Kommune 1,4 millioner kroner, hvilket er væsentlig mere end året før.
Bruges som transport til arbejdet
Peter Neerup Madsen mener grundlæggende, at flexordningen er en god ordning for dem, som den er tiltænkt.
De ældre borgere har for eksempel en mulighed for at komme til sundhedsvæsenet eller komme ud at handle, der hvor den kollektive trafik ikke rækker.
Men det har vist sig, at ordningen i Sorø bliver brugt til langt mere end at dække for manglende busser hos de ældre og udsatte.
”Man kan sige, at dem, der bruger flextur til og fra arbejde dagligt eller til undervisningsinstitutioner, belaster ordningen hårdt, siger Peter Neerup Madsen.
En ond cirkel
Flextur-ordningen blev oprindelig indført for at dække ind for de busruter, som kommunerne har valgt at spare væk. Det er Movia, som er ejet af kommunerne på Sjælland der udbyder ordningen.
Og netop Movia er inden for de seneste måneder blevet mødt med et sparekrav fra deres ejere. I alt har 12 kommuner på hele Sjælland henvendt sig til Movia med ønsker om besparelser, der samlet set løber op i 20 millioner kroner, oplyser Eskil Thuesen, der er ressourcedirektør i Movia til TV 2 Kosmopol.
I Allerød Kommune ligger det allerede fast, hvordan besparelserne vil slå igennem. Her har man i sidste års budget besluttet, at der skal spares på busdriften i forhold til to ruter, men besparelsen kan ende med, at være en wicked løsning, hvor det kommunerne spare på busruterne sætter de til på flexordningen.
Flexordningen kan blive en dyr erstatning for busruter
Hos brancheorganisationen Dansk Person Transport gør administrerende direktør Michael Nielsen opmærksom på, at kommunerne skal være opmærksomme på, hvor i kommunen det skal være muligt at benytte sig af flekstur og til hvilken pris.
”Det kan blive en dyr erstatning for en kommune, hvis den erstatter en bus og flextur i stedet bliver brugt som offentlig finansieret taxikørsel, ligesom den form for brug udkonkurrerer taxien der skal leve af privat betalende kunder,” siger han til OPS-Indsigt.
En undersøgelse fra Sorø Kommune viser, at det i stigende grad er unge, som benytter sig af flextur, og at de fleste af dem ikke har behov for at bruge et hjælpemiddel.
Elisabeth Frimand Grøhn tilhører denne kategori og for hende er det helt almindeligt at bestille en flextur.
”Her i husholdningen bruger vi den hver måned. Der er forholdsvis langt til offentlig transport, så hvis man skal til lægen, når man er syg, er det rart, at man kan bestille en flextur og slippe for at gå flere kilometer hver vej, ” siger hun.
Hun bor i Fjenneslev sammen med tre andre, og ingen af dem har private biler.
Kort om Flextur
Flextur er ment som en erstatning for regulær busdrift, hvor dette ikke er muligt enten pga. funktionsniveau eller, fordi der ikke findes en busrute.
Flextur er en offentlig finansieret ordning, hvor borgere kan blive kørt mellem to adresser i taxa til omtrent samme pris, som det koster at tage bussen.
Flextur kan benyttes af alle borgere helt på linje med bus i og mellem kommuner, og skal bestilles seneste to timer før ønsket afhentningstidspunkt.
Kilde: Movia