De har gjort det før, nu gør de det igen, udsender inspirationsmateriale til alle landets byråd. Lige op til weekenden modtog samtlige kommunalpolitikere et casekatalog med 13 inspirationscases til en bedre vej i det offentlig-private samarbejde.
I kataloget kan man læse om alt lige fra intelligente bleer, der sender besked direkte til plejehjemspersonalet, når de er våde, til hvordan et innovativt rengøringsudbud, der hjælper mennesker på kanten af arbejdsmarkedet i jobs og en kommune fik forbedret indeklimaet og nedbragt energiforbruget på skolerne.
Men hvad er baggrunden for at Dansk Industri samler de her cases?
”Kommunerne står overfor mange udfordringer i disse år, som kræver kloge løsninger. Den demografiske udvikling betyder, at vi bliver flere ældre og børn, der kræver omsorg og pleje. Samtidig er det svært at tiltrække og fastholde medarbejdere i den borgernære velfærd. Og så har energikrisen gjort det meget klart, at der er stærkt behov for investeringer og nytænkning i den grønne omstilling,” siger branchedirektør i DI, Jakob Scharff.
Jakob Scharff håber, at det nye inspirationskatalog kan være en påmindelse til kommunerne om de gevinster, der er at hente i et styrket samarbejde mellem den offentlige og den private sektor:
”Danske virksomheder står klar til at levere konkrete bud på innovative og bæredygtige løsninger til gavn for borgerne. De vil nemlig rigtig gerne bidrage til at løse de udfordringer, som vores velfærdssamfund står overfor – det kræver blot, at kommunerne rækker hånden ud,” siger Jakob Scharff.
Ny digital kollega giver tryghed
En af de cases man kan læse om, er det prisvindende samarbejde mellem Næstved Kommune og health tech-virksomheden Teton.ai.
Du skal her forestille dig en ny form for medarbejder, som er tilknyttet hver eneste bolig på plejecenteret Kildemarkscentret. Forskellen er blot, at den nye ”medarbejder” her er en digital assistent, der via AI- og sensorteknologi kan oversætte kamerabilleder inde fra boligen til tekst og animationer på personalets forskellige devices og på den måde ikke går på kompromis med privatlivets fred.
Samarbejdet betyder, at de humane medarbejder får en besked med det samme, hvis beboerne er urolige, er ved at falde eller på anden vis har problemer. Det er med til at forebygge fald, urinvejsinfektioner, liggesår og i sidste ende indlæggelser, der kunne have været undgået, fremgår det af et presseopslag.
Det hjælper personalet til at prioritere deres tid og ressourcer dér, hvor det giver mest mening. Teknologien har samtidig stor værdi for beboerne, som oplever færre unødige forstyrrelser i løbet af natten, men til gengæld en tryghed i, at de får hjælp, når der er brug for det.
”I Næstved er vi glade for samarbejdet med Teton.ia. Deres løsning har givet os muligheden for at våge over vores mest udfordrede borgere uden at krænke deres privatliv – det giver tryghed for borgerne, pårørende og medarbejderne,” siger Torben Hollmann, der er Centerchef for Sundhed og Ældre i Næstved Kommune.Jobdating-dag gav flere kandidater Konkurrenceudsættelse af kommunale opgaver og samarbejde med den private sektor er ikke kun et spørgsmål om digitale effektiviseringer. Spørger man Ballerup Kommune, kan det lige så vel fungere som en unik mulighed for at få langtidsledige i varig beskæftigelse.
Derfor har kommunen gennem en årrække stillet krav om social ansvarlighed og bidrag til den lokale beskæftigelsesindsats i forbindelse med de løbende udbud af diverse serviceopgaver blandt andet rengøringen.
Her har Ballerup Kommune og servicevirksomheden Coor i fællesskab arbejdet med en jobdating-dag i forbindelse med et øget rengøringsbehov under corona, hvor der blandt kommunens ledige blev udvalgt 27 egnede kandidater til et job som rengøringsassistent.
Resultatet er, at 19 af kandidaterne har fundet fast arbejde, er er otte ansat hos Coor, mens jobdatingen blev et springbræt til et job andetsteds for de resterende elleve.
Koblingen mellem rengøringsopgaven og beskæftigelsesindsatsen er altså resultatet af en udbudspolitisk prioritering i kommunen. Ballerup Kommune har nemlig valgt at fastlægge krav om social ansvarlighed som et centralt konkurrenceparameter i deres udbud af rengøringsopgaverne.
”Jeg mener helt klart, at når vi fra politisk hold har et ønske om, at vores leverandører også skal tage socialt ansvar, så er det også noget, vi skal prioritere og sætte i centrum, når vi udbyder opgaverne, tildeler kontrakten og i forbindelse med det løbende samarbejde. På den måde sikrer vi, at virksomhederne ikke bare konkurrerer om prisen, men også om at kunne levere en helhedsorienteret indsats af høj kvalitet til gavn for borgerne,” siger borgmester Jesper Würtzen i et presseopslag.
Kataloget er opdelt under fem temaer”Det er langt fra sikkert, at alle løsningerne vil være relevante for lige netop jeres kommune. Men når I træder ind i årets budgetforhandlinger, er det vores forhåbning, at de kan tjene som inspiration,” skriver Dansk Industri i indledningen.
De 13 eksempler i Dansk Industris inspirations katalog er beskrevet under fem tværgående temaer
– Råderum og effektiv opgaveløsning
– Tid og arbejdskraft
– Grøn omstilling
– Socialt ansvar
– Selvbestemmelse for borgeren