Skip to main content

Det er de færrest der bliver gift uden på forhånd at have talt sammen. Det bør også gælde, når vi bruger milliarder af samfundets kroner, lyder det fra foreningen af offentlige indkøbere (IKA) og brancheorganisationen DI Service.

Hver eneste år køber de offentlige indkøbere varer og serviceydelser for mere end 380 mia. kr. og det er her, at de to organisationer ser et enormt potentiale ved et tættere og modigere samarbejde mellem offentlige ordregivere og private tilbudsgivere.

Både de offentlige ordregivere og virksomhederne har nemlig en interesse i, at der indføres en ambitiøs og modig udbudsadfærd på alle bundlinjer: økonomisk, socialt og miljømæssigt, skriver de to organisationer i en pressemeddelelse, hvor de præsenterer et fælles sæt af anbefalinger, for et bedre offentligt-privat samarbejde.

”Et af de vigtigste begreber i denne fælles publikation er mod. Det er med modet, at vi bliver klogere på hinanden” siger formanden for IKA, Jesper Langkjær i en lille video, der følger med pressemeddelelsen. (Se hele videoen via link i bunden af artiklen)

De fælles anbefalinger er interessante fordi, der de seneste år har der været massivt politisk fokus og et hav af forventninger til hvad offentligt indkøb kan løfte af dagsordener og besparelser. Samtidig har der været kritik af om de offentlige indkøbsfunktioner kan løfte opgaverne i tempo de er kommet løbende.

Modet og muligheden for at møde hinandens virkelighed

Vi har tidligere på OPS-Indsigt skrevet om, hvorledes de offentlige indkøbere i flere beslutningstageres øjne gået fra alene at blive betragtet som en backendfunktion med fokus på effektivitet i vareindkøbene til også at være fremme i forreste linje på de helt store dagsordner.Det handler f.eks. om da vi skulle skaffe kritiske værnemidler under en buldrende pandemi. – Og da pandemien tager af, er det ikke tilbage i baglokalet med indkøberen, for bæredygtigheds-toget ruller fortsat videre.

Det er i dette forventningspres, der fra tid til anden er kritiske ryster og spørgsmål om indkøbsfunktionerne overhovedet kan følge med virkeligheden.

 ”Det kan undre, at vi igen og igen ser udbud med ”genbrugsmaterialer”. Er de fordi den gennemsnitlige udbudskonsulent bare uduelig og doven?” skriver advokat og udbudsekspert Anja Piening i et opråb her på OPS-Indsigt.

Hun efterspørger bl.a, at vi får taget fat på at skabe en kultur med udgangspunkt i virkeligheden. Altså har dialogen og møder hinanden.

Og det er præcis i den retning, at IKA og DI Service ønsker at gå.

”Vi skal ud af helikopteren og generelle anbefalinger, og ned i den konkrete markedsdialog, hvor vi sætter spot på muligheder og udfordringer på de enkelte serviceområder”, siger formanden for IKA, Jesper Langkjær.Seks områder med anbefalingerDe to parter har tidligere udarbejdet anbefalinger sammen til ”Den gode udbudsproces” og ”Den gode kontrakt”.  Denne gang handler det om at finde balancen i dit udbud, men ikke nok med det, man vil følge de nye fælles anbefalinger op med en række webinarer, der har fokus på netop at komme hinanden nærmere. 

Det vil ske på en lang række serviceområder, herunder vask- og tekstiludlejning, rengøring, catering, vagt og sikkerhed og vikarområdet. ”Jeg ser frem til det videre arbejde, hvor vi kan udfordre hinanden og blive klogere. Hvis vi skal udvikle til fælles bedste, skal vi blive konkrete og ikke mindst kunne føre det ud i livet”, siger Jacob Nibe, der er formand for DI Service Udbudspanel.

I anbefalingerne til hvordan man finder den rigtige parter i samarbejdet dykker de to organisationer en smule længere ned i de kriterier og krav, som danner grundlaget for valg af leverandør. 

I alt oplister man seks områder med anbefalinger

  • Lad kvaliteten være afgørende
  • Fleksible udbudsformer
  • Udvælgelse af tilbudsgiver
  • Balance mellem mindstekrav og tildelingskriterier 
  • Valget af tildelingskriterier 
  • Organiseringen af samarbejdet, herunder problemløsning og udvikling

Det er en fælles ambition, at disse generelle anbefalinger følges op af konkrete idéforslag til de enkelte services, herunder rengøring, vask og tekstiler, vagt og sikkerhed, kantinedrift og andre operationelle services. Find den omtalte video her:

IKA og DI Service udgiver fælles anbefalinger til det gode udbud

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply