Skip to main content

Landets tre største kommuner har en høne at plukke med en stribe industrigiganter.

Anført af Københavns Kommune sagsøger parterne lastbilproducenterne MAN, Volvo/Renault, Iveco, DAF, Daimler (nu Mercedes-Benz) og Scania for små 185 millioner kroner, hvoraf Københavns andel udgør lidt over 75 millioner.

Det sker på baggrund af producenternes rolle i et såkaldt priskartel, hvor virksomhederne over en længere årrække i fællesskab har skruet op for priserne på deres produkter, som fabrikanterne til sammen har så godt som monopol på, lyder anklagen.

Det fremgår af et notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Trine Høj Andersen, der er chefjurist i Teknik- og Miljøforvaltningen, udtaler i et skriftligt svar til TV 2 Lorry, at sagen i øjeblikket kører ved Sø- og Handelsretten.

– Vi har kigget ned i relevante kontrakter og udbud for at kunne dokumentere den meromkostning, der har været, som følge af karteldannelsen, udtaler hun.Fik milliardbøde af EU i 2017

I sit søgsmål er Københavns Kommune tungt bevæbnet med en afgørelse fra EU-Kommissionen, der under ledelse af EU’s konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, afdækkede kartellets metoder.

Her viste en efterforskning, at producenterne i periode på 14 år – fra 1997 til 2011 – aftalte priser og aftalte at forsinke ny teknologi, der skulle nedbringe udledningen af sundhedsskadelige stoffer.

Dette mundede i 2016 og 2017 ud i bøder på svimlende 28,4 milliarder kroner til producenterne – bortset fra Man, der som en slags whistleblower slap for straf.EU har opfordret kunder til at anlægge engen sag

Men selv om, sagen i første omgang blev lukket i 2017, kører den fortsat videre blandt de parter, der kan være blevet snydt af kartellet – herunder de danske kommuner.

EU-Kommissionen har nemlig opfordret enhver, der har været påvirket af kartellet, til at anlægge sag.

Det var netop, hvad Københavns Kommune i fællesskab med Århus Kommune, Århus Havn, Odense Kommune og Odense Renovation gjorde i juli måned 2019.

Den omfattende sag er dog først nu mundet ud i et egentligt erstatningskrav fra parterne. Det er altså det, Københavns Kommune opgør til cirka 75,5 millioner kroner.

Selv mener landets største kommune, at beløbet kan opkræves på baggrund af 78 lastbiler købt, eller leaset i kartelperioden og efterfølgende år frem til 2014.

Dertil kommer et erstatningskrav for overpris på ydelser med producenternes store lastbiler ”som entreprenører med videre forventeligt har overvæltet på kommunen som følge af, at de selv har betalt overpris for lastbilerne”, fremgår det af notatet.

– Københavns Kommune har indkøbt og leaset lastbiler hos virksomhederne, og kommunen har indkøbt fragtkørsel hos selvstændige vognmænd, blandt andet med henblik på transport af affald og byggematerialer. Vi har derfor anlagt et søgsmål mod lastbilskartellet for at få udgifterne til meromkostningen igen, udtaler chefjurist i Teknik- og Miljøforvaltningen, Trine Høj Andersen.

Andre har fået afvist deres sagDet er dog ikke på forhånd givet, at de tre kommuner samt de kommunale selskaber får medhold i deres søgsmål.

I februar 2020 kunne Lastbilmagasinet således berette, at 3.200 speditører og vognmænd fra ni europæiske lande ved en domstol i München fik afvist et erstatningskrav på 600 millioner euro – cirka 4,5 milliarder kroner – for indkøb af i alt 85.000 lastbiler i priskartelperioden.

TV 2 Lorry har rettet henvendelse til de sagsøgte parters danske og internationale presseafdelinger.

Iveco, Volvo Danmark A/S – der repræsenterer Renault såvel som Volvo – og DAF svarer alle tre, at de ikke har nogle kommentarer til sagen.

Scania, MAN og Mercedes-Benz er ikke vendt tilbage på henvendelserne inden artiklens udgivelse.

Vil du læse resten af artiklen?

Prøv OPS-Indsigt gratis i 4 uger

Få adgang med det samme - ingen binding - ingen kreditkort 4 ugers gratis prøveperiode

Log ind

Leave a Reply