Haderslev Kommune har besluttet at politianmelde den private leverandør Sundplejen og med øjeblikkelig virkning ophæve kontrakten med firmaet, der leverer praktisk hjælp og pleje til 73 borgere i kommunen. Det fremgår af en pressemeddelelse.
Sundplejen har ellers været lidt af en succeshistorie i Haderslev Kommune. I 2017 var virksomheden nemlig den første private leverandør af frit valg gennem flere år. Det begyndte med en bil og en ansat og allerede året efter var der 18 ansatte fremgår det af en artikel i Ugeavisen.
”Vi så muligheder i Haderslev Kommune, hvor der ikke var en privat leverandør på pleje-delen i forvejen,” fortalte indehaveren Tina Demiraj, dengang.
Siden er det gået slag og slag, så i dag kan man finde Sundplejen i både Århus, Fredericia og Vejle kommuner.
Et grundigt forarbejde
Baggrunden for politianmeldelsen er i følge Haderslev Kommune, at man før sommerferien fik flere henvendelser fra borgere, der havde en oplevelse af, at den private leverandør, Sundplejen ikke leverede den service, som borgeren havde en forventning om.
Haderslev Kommune undersøgte på den baggrund en række forhold, der blandt andet har afdækket, at en lang række borgerne enten ikke har fået den hjælp, kommunen har tildelt dem, at besøg i hjemmet er blevet afkortet eller besøg slet ikke er forekommet.
”Når vi som kommune vælger at ty til noget så drastisk som en politianmeldelse, så er det jo fordi, det har et omfang, som kræver det,” siger fagdirektøren Rolf Dalsgaard Johansen til OPS-Indsigt. Han understreger, at der forud for politianmeldelsen ligger et grundigt stykke afdæknings arbejde.
Systematik og omfang grundlag for politianmeldelse
”Det vi kan se, er et omfang og systematik, hvor vi mener, at borgere ikke har fået den hjælp de er tildelt, som kommunen så har betalt for,” siger Rolf Dalsgaard Johansen.Han vil ikke komme ind på, hvor mange penge det drejer sig om. Af pressemeddelelsen fremgår det, at Haderslev Kommune mener, at Sundplejen uberettiget har opkrævet betaling for en betragtelig mængde hjælp, virksomheden ikke har leveret.
”Naturligvis handler det om penge, men vigtigst er, at det rejser en bekymring hos os som myndighed om, hvorvidt borgerne har fået den hjælp de har behov for – De mennesker vi visitere til hjemmepleje, bliver jo ikke tildelt hjælp for sjov skyld og tit har de ret omfattende behov for hjælp, så derfor er det også rigtigt vigtigt, at har vi har tillid til, at den hjælp vi visitere til også bliver leveret,” siger Rolf Dalsgaard Johansen.
De berørte borgere vil blive kontaktet, og kommunen vil være behjælpelig med at sikre, at borgerne får valgt en ny leverandør, så der ikke opstår usikkerhed om den fremtidige praktiske hjælp og personlig pleje.
Stærkt rystet over kommunens reaktion
OPS-Indsigt har forsøgt at få en kommentar fra ejeren af Sundplejen, men det har ikke været muligt.
På Facebook skriver virksomheden, at man er stærkt rystet over kommunens reaktion, og det er virksomhedens holdning, at kommunen intet grundlag har for sin ophævelse af kontrakten. Kommunens politianmeldelse vil vi betegne som usaglig og chikanøs.
Virksomheden peger samtidig på, at kommunes reaktion er en overreaktion og at forholdet kunne mindeligt være afsluttet, hvis kommunen havde taget en dialog om ophævelse af kontrakten.
Sagen er nu overdraget til virksomhedens advokat, fremgår det videre af opslaget.